Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BagdadBob

Flotte

Rekommendera Poster

Hej, mitt första inlägg här :D

Jag har lite planer på ett projekt som jag tänkt dra igång efter jag har sommarjobbat nu, nämligen en flotte/bryggbåt. Jag har tänkt att den ska vara 4x5 eller 4x6 m. Virke har jag ligger hemma, så det är klart. Det jag har lite funderingar på är hur man ska lösa det med flytkraften. 



Jag tänkte köra på plastfat, 200 L och använda ~10 så det blir en flytkraft på 2000kg. Jag räknar med att vara ca 8 st som max på den, så 2000kg borde ju räcka. Men sen infästning av tunnorna blir ett annat problem. Jag tänkte först köra galvade stålband, men galvet antar jag kommer slitas ut rätt snabbt så det kommer nog inte funka särskilt bra. Jag funderade också på spännband, det kan ju inte slita särskilt mycket på tunnorna och tål vätan bra, vad tror ni om det?

Sen är det ju också det med infästning av motor, jag har en Evinrude på 4hk som är väldigt kort och en elsnurra, hur löser man fästning av dom enklast? Jag vill ju helst att dom sitter kvar.

Ännu en sak som jag kan väldigt lite om är hur man ska behandla trät. Det är bondsågat furu, obehandlat. Ska man slipa allt och sedan olja/lacka det? Vad ska man använda för olja samt hur noga är det med att slipa?

På hösten kan det ju också vara bra att kunna ta upp den, vi har ett bra ställe att lägga den på 10 m från vattnet, men då måste den först över stranden och en vall på ~50 cm, har ni några idéer på hur man kan lösa det? Jag funderade på några reglar som man lägger plyfa på och sedan fäster en vinsch i ett träd en bit bort och drar upp den, alt använder en traktor. Men plyfan kanske inte är tillräckligt hal?

Jag ska sätta mig och börja med en ritning här snart i Sketchup eller Autocad, är det något jag bör tänka på lite extra? Jag ska göra ett regelverk anpassat efter tunnorna så dom precis går i mellan dom yttre stommarna och sedan regla lite tätare i mitten. Om man sätter tunnorna så dom täcker runt om borde det ju funka bra.

Ber om ursäkt om tråden är felplacerad då jag är ny med den här uppbyggnaden av forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Vi byggde en brygga som även jobbar som färja med flytelement härifrån http://www.svenskaflytbryggor.se/flytbryggor.php#båtbryggor

dessa flytkropparna ärb ra vid upptagning, då dom glider bra på plankor laggda på en flack strand.

 

Det är möjligt, (jag vet inte) ätt dina flytelement är billigare. men dessa flytelementen är lätta att fixera, du skruvar fast flänsen på flytblocken i bryggans undersida. smidigt och enkelt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka använde du, vad har dom för flytkraft samt vad har dom för pris? Har räknat med ungefär 1000kr i flytelement.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett trevligt projekt! Lägg gärna upp bilder på arbetet efter hand :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får hoppas vi kommer ha kul när vi bygger det :) Värt o nämna att vi 4 som ska bygga är 17 år, jag och en till går bygg så vi kan grunderna i det snickeri men det är inte särskilt mycket att hänga i granen och dom 2 andra vet knappt vad som är upp och ner på en hammare, så det kommer nog bli spännande.

Jag har precis skaffat ny mobil så då har jag ju något att testa kameran på, jag har märkt att det är väldigt snålt med bilder på såna här grejer så jag kan lägga upp lite om det skulle vara av intresse :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror spännband kommer fungera bra.

Själv har jag en flotte 3.60*6 där jag byggt en bastu på och för att undvika att den lutar pga den extra vikten i ena änden har jag fäst 2st vattenfyllda 200L fat under flotten på motsvarande sida. och detta gjorde jag med spännband. Viktigt dock att inte välja de billiga banden då dessa töjer sig i vatten men det kanske inte gör något i ditt fall då dina fat inte väger något men i mitt fall så var jag tvungen att ta till lite proffsigare saker.

Bifogar en bild under bygget där du kanske kan få lite tipps på motorfästet. Mina flytelement köpte jag dock färdiga.

/Sören

post-20023-1394237519,3097_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du sätter alltså fast motorn på en vanlig bräda? Håller det verkligen när den ska knuffa en flotte på över 1 ton?

Vad gick dina flytelement på? Om det inte skiljer allt för mycket är det ju bättre att köra på såna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig bräda, nja en ganska kraftig bräda med tvärslår till nästa regel. Jag har på denna flotte kört över matriel till en friggebod som vägde 3ton plus vikten på flotten ca 600kg. Detta med en 4hk motor. Det gick inte fort men det gick. Jag köpte allt i en byggsatts kostade 25.000:- och om du bara köper flytelementen så tror jag du får lägga ut ca 18.000:- för dessa plus transport från Söderhamn. Enligt leverantören så ska den klara en 10hk motor.

/Sören

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, haha. Jag räknar med att mitt kommer kosta runt 2000 :) Det borde väl räcka med en 2x4? Då är det ju typ 3 gånger kraftigare än vad det är på andra båtar jag har.

Vad för spännband ska man ha då som är kvalitativa? Antar att det inte är biltema som gäller då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...