Cpt-Elof 0 Postad 10 Januari , 2013 Jag har en Yamaha/mariner 60EL 1979 och har problem att starta den. Den vill starta när jag har inte har någon gas i men gasar jag så går deen knappt runt. Men den vill starta men den tar inte sista steget att hoppa igång. vet inte vad jag ska kolla eller göra nått förslag? tack i förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 497 Postad 11 Januari , 2013 Kolla upp att tändförställningen funkar som de skall. Jag gissar att det är detta som är problemet. På motorns styrbordssida finns ett länkage, som dels knuffar på förgasarspjällen via en kam, men framför allt vrider på tändplattan under svänghjulet. Kolla att länkaget med returfjädrar etc. funkar som det skall. Det finns trvå stoppskruvar. En för tändläge vid tomgång och en vid WOT (fullgas). Du skall inte skruva på dessa utan kolla att länkaget rör sig till dessa lägen då gasen är avdragen till tomgång resp. full gas. Motorn behöver/skall inte vara igång, men du kan behöva vrida svänghjulet för att kolla. Då motorn roterar påverkar magneterna i svänghjulet länkaget med en kraft som hela tiden tenderar att trycka länkaget mot tomgångsläget. När motorn står still saknas denna kraft och länkaget kan hamna i ett mitt emellan läge, utan att detta i seig är något fel. Det rättar ju till sig då man drar igång startmotorn. Kolla att alla fjädrar är hela, att alla länkarmar etc sitter på plats och kan röra sig lätt. Demontera gör rent och fetta upp med marinfett vid behov. Not: Ställ inte om tändningen med ställskuvarna. Om tändläget blivit fel så beror det med stor säkerhet på något som skall fixas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpt-Elof 0 Postad 11 Januari , 2013 Tack så mycket. det ska jag kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser