Gå till innehåll
fredag 30 januari 2026
Lanzar

Grabbräcke, från Jula, kan de va nått?

Rekommendera Poster

Läste något inlägg tidigare som handlade om VHF där någon tipsade om att jula.se sålde sådana grejor. Direkt for jag in och kollade på övriga båttillbehör som de har i sortimentet, och hittade Grabbräcken, 61 cm långa i rostfritt stål för ynliga 149:-! Jämförde direkt med Watski's sortiment och konstaterade snabbt att det är ungefär halva priset! Jämfört med Watski så ser det ut att fattas de där fina blänkande fästgrejorna som ska sitta under räcket för att stabilisera allt, men de kan jag enkelt göra själv. Är det någon som har köpt/testat/erfarenhet av de här räckena? Priset är ivarjefall intressant, frågan är om grejorna är nått att ha?!

post-2411-1394234335,8624_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att saker och ting kommer ifrån jula,biltema etc. så behöver inte det vara skit. vissa saker är säkert samma. men bara för att det är marint så kostar det extra. jag kikade på ett gasol kök hos husvagnsvensson och ett i watski och det va skillnad vill jag meddela. samma sak annat pris. jag försöker undvika sådant som heter att det är marint. det kostar bara massa extra. jag har också kikat på dom grabbräckerna och jag tror inte att det är någon skit men jag skulle inte vilja köpa sånt obesett. man måste nog åka dit och känna på grejorna så det inte glappar och sånt i fästen osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, det enda jag kan komma på är att kolla kromet på räckena, krom är kännsligt om det är gjort slarvigt. Annars är det nog lungt med grabbräcken. Kommer dock ihåg att fendrarna jag köpte på Biltema var skräp, men å andra sidan köpte jag ett Bruce ankare för 99kr och det funkar utmärkt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lars Johansson

Med ett visst tekniskt kunnande och vanligt sunt förnuft kan man spara enormt mycket genom att handla på Jula, Biltema samt amerikanska interentsidor som ex. www.marinesupermart.com, gällande grabbräcken är väl de flesta rostfria idag, mao medtag magneten och kolla om stålet är ickemagnetiskt, det brukar vara en bra indikator på kvalité 10/18 eller 316, andra benämningar är A1 (rostfritt) A2 (syrafast), jag har mycket svårt att tro att Du blir missnöjd med Julas grejer, vidare så kan Du ju faktiskt köpa 2 stycken för samma pris. Personligen handlar jag så mycket jag kan hos billiga handlare, de få saker jag köper orginal (eller av hög kvalité) är motorolja och anoder då dessa kan ställa till det så mycket ifall de inte är perfekta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med föregående talare. Vill dock påpeka att varor märkta för marint bruk och som därmed vanligen kostar mer, (oftast) är tillverkade i renare och bättre material. Men en gasolspis hos en husvagnshandlare som också säljs med samma typbeteckning hos marina företag ska inte skilja något annat än prismässigt. Olika slangkopplingar och rördetaljer köps billigare i samma utförande och av samma tillverkare hos rörfirmor etc. Jag har bara erfarenhet av verktyg från jula och de funkar utmärkt och kvaliten känns utmärkt. När jag bytte skrovgenomföringarna använde jag en handöverfräs för 399:- från Jula och ett verktygsstål för 39:- från Ö&B. Maskinen håller än och har tjänstgjort i snickeriet hemma!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill bara höja ett litet finger för det där med fräs. köp inga billiga fräs-stål. det är känsligt det där med kvalitet på sånt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tänk på att inte köpa några pirat delar till motorn, det e inget vidare. typ bränsle kopplingar etc. sen så beslag kan också vara lite känsliga....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska skaffa solcellsventilator såg att Jula hade något billigt vågar man köpa det eller ska man satsa på något dyrare från en båttillbehörsaffär? En snål smålänning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om en sån håller i tre eller tio år så är den ju ändå såppas billig så att det spelar nog ingen större roll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lars !!

Har Du handlat på den amerikanska sidan?

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Krom? de är ju gjorda i rostfritt, då är de väl inte kromade utanpå?13.gif\

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...