daun 0 Postad 1 September , 2012 Nu behöver jag ett snabbt svar av de vise här på mg. Har letat efter en begagnad spinnaker till min Tur 80. Enligt sailguide så skall en spinnaker till denna båt vara ca 45 kvm. Har hittat en som har en tillsalu nu, den har suttit på en Ohlsson 22a som alltså är 4 fot kortare men har enligt sailguide också 45 kvm på spinnakern. Är det rimligt att en båt som är nästan 1,5 meter längre har en lika stor spinnaker? Kommer denna spinnakern kännas liten på min båt? VIktor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 386 Postad 1 September , 2012 Kollade i båtens datablad som finns på Svensk Seglings hemsida. Det skiljer bara två centimeter på höjden mellan båtarnas spinnakermått, men Ohlson 22 har en något smalare. På frågan om det är rimligt att dessa båtar har lika stora spinnakrar är svaret nej. Orsaken är att Tur 80 är otroligt underriggad, och därmed har väldigt lite segel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser