Gå till innehåll
lördag 30 augusti 2025
melle

billiga ungerska segel, erfarenhet?

Rekommendera Poster

Beställde stor och genua av Tuss i Januari.

Jag som är en nöjesseglare och inte en kappseglare (även om djävulen far i en ibland när man ser ett byte) resonerade som så att jag genom att köpa från TUSS skulle få bättre duk och bättre möjligheter till en snabbare båt om dom bara skar seglet liknande kvalitetsseglen för samma pengar. Beställde laminatsegel, fulllattestor. Det var inte så att jag beställde på chans utan jag la säkert 40 timmars research innan jag beställde. I min värld är 25 tusen en rejäl slant och inget jag hostar upp efter kaffet varje dag.

Jag var tillockmed så nogrann att jag lät en ungersk vän och gammal sjöman kolla upp segelmakaren och hans erfarenheter på plats nere i Ungern.

Nu när semestern börjar imorgon kväll så har jag fortfarande inte fått någon leverans, beställningen är hävd och jag landade med Kinasegel från Boding för 2 tusen extra men dacron istället för laminat.

Tråkigt och eftersom Boding kunde leverera på 3 veckor så får jag motorsegla ibörjan.

Det är min erfarenhet av TUSS, seglen vet jag ju inget och bryr mig inte heller längre. Om ni beställer så ha gärna lite framförhållning.

Jag har bestämmt mig för att älska och hylla mina Bodingsegel oavsett, bara för att lindra nederlaget att försöka spara någon slant.

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för den milda kritiken som vi på Tuss Sails har fått på grund av vår leveransförsening.

Jag vill försäkra alla våra gamla och tillkommande kunder om att ingen tog hårdare och har varit mer förtvivlad för dessa förseningar än vi själva. Vi är mycket medvetna om att ingenting blir bättre av att man försöker komma med bortförklaringar, men faktum är att problemet till dessa leveransförseningar var att inte ens vi har kunnat drömma om den enorma mängden uppdrag som vi har fått av de svensak seglarfolket! Vi har praktiskt taget blivit överfallna av kunder med beställningar som vi inte var beredda på.

Det första året i Sverige med marknadsföring av TUSS SAILS har varit ett överraskningens år för oss, då ingen av oss ens kunnat ana det enorma intresse! Vi blev tagna på sängen helt enkelt och hann inte utöka och rationalisera produktionen.

Jag får också här passa på att be alla de våra kunder om ursäkt för förseningarna, och samtidigt vill jag deklarera att från och med hösten 2013 står vi betydligt bättre rustade för att tillgodose alla de kunders intresse som vill investera i ett Tuss-sails. Vi har lärt oss mycket av det gångna året!

Tuss-Sails

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag seglat tillräckligt mycket med TUSS segel att jag vågar tala om mina erfarenheter ang.

Jag vill säja i förväg trots att jag är nöjd och glad(samtidig lite förbannad på mig själv) varken vill göra reklam eller dra ner dem.  Jag vill inte jämföra med andra tillverkningar!

Mina segel är gjorda av Contender  MAXX  Pen material för tävling. De är bara limmade, med fyra genomgående lattor och en revningsmöjlighet på Storan.  Formen är nära perfekt, effekten är nuvarande ca. 90% .  Kvarvarande tio procent beror på min oerfarenhet(kunskap) med den typen av segel och för att jag har slarvat med måttagningen!

Dagen efter sjösättningen var den första klubbtävlingen.  Har hunnit knappt med att resa upp masten hissa segel till starten. Riggen var inte trimmad als så resultatet blev som det blev.  Ändå blev jag positiv överraskad!  Seglen svarade direkt på trimning (oavsett om de var nyttiga eller inte) förändrade formen.  Så var det ”stall” många gånger. 

Lettvind genuan var jag tvungen att lämna in hos segelmakaren eftersom några av öljetter lossnade i 8-10 m/s vind och aktersnörpen gled upp. De varnade mig vid leveransen att inte hissa den över 6 m/s vind! Men större skada blev det inte.  Segelmakaren var inte glad när han plockat fram seglen och blev bara mer irriterad ner jag lätt honom inte ändra på förlik trots att han förklarade mig att seglen är riktig tävling segel med stor kapacitet och effekt om förstag spänningen är bra inställd, men jag kommer aldrig klara att hålla kurs inom 5 graders mariginal.

Till slutet betalade jag den extrasaltade räkningen, och var jätte glad för att jag fick veta ytterligare en till positivt om seglen.

Mina positiva slutsatser om TussSegel; Bra materialval till endamålet.  Bra utfört kvalité arbete. De är inte dyra.

Negativ upplevelsen är segelmakarens tillställning och en extra dyrt lagning.

Några av mina klubbkamrater som har fått sina Tuss segel levererade är både nöjdare och gladare än jag är.  

post-10024166-1394237580,643_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr jag kan inte komma på hyr kan man sätta upp bilder här. 

Men om man klickar på bilden på höger sidan strax före Elan333-an seglar vi ca. 3,5 sjömil efter starten i 6-9 m/s vind.  J80 som rastar oss med en ½ sjömil är utanför kamerans vinkel. 

post-10024166-1394237580,6953_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...