Gå till innehåll
måndag 11 augusti 2025
Lupus-

Lagning av spricka

Rekommendera Poster

Hej,

Jag håller på att renovera en amerikans runabout och har stött på lite patrull med lagningen av en spricka (se bifogad bild). Sprickan sitter på fotsteget precis innanför öppningen i rutan.

Hur lagar jag detta på snyggast och hållbarast vis?

post-10015819-1394237206,3312_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du åt på baksidan?

Du behöver ju slipa och plasta minst 5 cm på var sida om sprickan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jorå, jag kommer åt baksidan. Tror dock att det sitter distansmaterial där (plywood). Det största problemet jag ser med denna lagning är att det är mitt i ett innerhörn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det är ett innerhörn spelar inte så stor roll. 

Hade du tänkt polera upp ytan eller skall du måla om hela inredningen?

I första fallet hade jag lagat från baksidan och försökt fått tag på lämpligt gelcoatspackel och spacklat igen sprickan från utsidan. skapa så liten skada som möjligt där det syns.

Om du skall måla hade jag lagat från framsidan - lite lättare.

Är det  distansmatrial så får man ta bort det och återställa efter. År du säker på att det är plyfa och inte typ divinycell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade inte tänkt att måla om hela sittbrunnen då hela skrovet är relativt nymålat. Hade hoppats på att bara kunna laga sprickan och måla just där.

Har kollat runt lite på nätet och kommit fram till att det bästa verkara vara att laga inifrån eller utifrån för att sen lägga på ett lager gelcoat och sen på med sk. peel ply så gelcoaten kan härda. Sen avslutar man med att slipa ner gelcoaten så del blir jämt och fint.

Men vart får man tag på denna peel ply. Verkar vara någon form av plastfilm som är preppad med släppmedel. Tips någon?

Edit: Ja, jag är säker på att det är plyfa, båten är från sent 70-tal ev tidigt 80-tal.

Senast ändrad av Lupus- | 08 augusti 2012 | 14:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja - varför göra nåt enkelt om man kan krångla till det?

Gecaote är polyesterplast med färgpigment i. Gelcote målar man i formen när man plastar upp ett skrov. Mot den vaxade och lufttäta ytan härdar gelcoaten och blir blank och fin.

Gelcoaten är lite tätare än vanlig poyseterplast varför man i regel även målar insidan av skrovet. När man målar tex insidan av skrovet blandar man i 4% vaxlösning/parafin i Gelcoaten. Denna blandning - Gelcoate och 4% vaxlösning - kallas topecoate. Om man inte blandade i vaxlösning i Gelcoten så kommer ytan att klibba till dödagar.

Man kan täcka ytan med plast tex gladpack och det får samma funktion, men jag tycker det är betydligt krångligare än att blanda i en skvätt vaxlösning i Gelcoaten. Dessutom finns det färdig Topecoat att köpa.

Det som är svårt - näst in till omöjligt för en amatör - är att få den rätta nyansen på topecoaten eller Gelcoatspacklet. Även om man har rätt beteckning på gelcoaten så har solen blekt den och det blir ändå inte samma färg.

De gånger jag lyckats riktigt bra med en reparation av gelcoaten är när jag har haft en bit  tex en lucka som jag kunnat ta med mig till en av de många plastbåtsreparatörer som vi har här lokalt. Killen i fråga brukar blanda lite på ett giss. Han har en stor mängd olika gelcoatnyanser att välja på. När han jämfört, duttar han i nån droppe gul eller röd eller blå eller vilken färg han tycker det vill till för att min färg skall bli bra. Till slut tycker han inte att han kan få det bättre och då brukar det va näst in till perfekt.

Skall du bara vaxa och polera innerlainen så skulle jag laga från baksida även om det blir lite bökigare. Slipa bort det som behövs och så att det blir rent. Topslip/Dremmel är inte ett dumt verktyg, speciellt om man anväder den böjliga axeln och ett slipstift med coromantbeläggning.

Plasta. Bygg upp förstärkningen och plasta. Kratcha ur sprickan så att det blir rent och spackla i gelcoatspackel av en sån bra färg du kan få fram. Ju mindre synlig skada man gör desto bättre.

Gelcotspackel är avsett för att laga ytliga skador i gelcoaten med och jag misstänker att det finns vax iblandat.

Sen är det bara att vattenslipa gelcoatlagningen med allt finare papper. Jag tror 1400 är det finaste jag har - det finns finare. Rubbing - vaxa och polera.

Senast ändrad av toaen | 08 augusti 2012 | 15:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, får göra ett försök att få till det i helgen som kommer.

Tack för tipsen toaen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att minska tiden du lägger på att rubba så ska du avsluta slipningen med så finkornigt slippapper som möjligt. Det finns en papperstyp som heter Abralon, den finns i väldigt fina kornstorlekar. Ett plus med Abralon är att kornen är noggrannt siktade så alla är lika stora och därför blir det färre sliprepor. Blomsterspruta med vatten o diskmedel underlättar för att hålla slipområdet blött. Jag tror att du kan hitta Abralon i välsorterade båttillbehörsbutiker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...