magus 0 Postad 8 Augusti , 2012 min motor har slutat att ladda batteriet och batteriet är det inget fel på, vad göra ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 Augusti , 2012 OK kontrollfråga: Allting har fungerat från början? Du har kört båten, använt batteriet vid stillaliggande och sett att det laddar upp sig som det ska när du kör motorn? Men att nu plötsligt så laddas det inte, batteriet bara tar slut? Mät med voltmeter över batteriet, notera vad som händer när du startar motorn. Spänningen droppar från ca 12V neråt 9-10 V när startmotorn går för att när motorn startar: a) direkt stiga till ca 12V och sakta krypa uppåt över 13V med slutspänning efter 1-2 timmars körning på uppåt 14V. Eller direkt stiga till ca 12V och sedan ligga stadigt utan några tendenser att sakta öka. a) är normalt laddningsbeteende, betyder att batteriet inte får laddning, Om : 1) Kolla kablarna från generator till batteri? Ingen koppling som ärgat? Skruva loss och dra åt alla misstänkta kopplingar. 2) Har du (eller något barn/kompis/passagerare) vid något tillfälle råkat peta på huvudbrytaren med motorn igång? Det räcker att nudda den så batteriet kopplas bort nån tiondels sekund så kan du ha förstört dioderna i likriktaren. Den sitter oftast inbyggd i generatorn. På vissa generatorer går det att byta diodbryggan och/eller laddningsregulator så man slipper byta hela generatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 9 Augusti , 2012 Ytterligare en miss som kan knäcka regultorn på geratorn. Om man installerar med för klen dimension på kablarna från generatorns och minusanslutning kan det få till följd att värmen höjs i regulatorn och att den till sist lägger av. Vilken dimension som är lämplig beror på hur stor ström som ledaren skall transportera avståndet från generator till batteri. I min egen båt har jag en area på 25 kvadratmillimeter på kablarna. Den tidigare anslutningen som satt i båten när jag köpte den var bara 4 kvadratmillimeter och då slutade till sist regulatorn att fungera. Jag hade bortsett från att anpassa ledarens area då jag bytte från en 35 amperes generator till 50 ampere. Klantigt ? jo det tycker kanske en del som alltid vet mest o bäst. Men av skadan blir man vis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magus 0 Postad 19 Augusti , 2012 tack för svaren ! kan säga att vi har kollat med volt mätare och den ligger på ca 12 -12,6 volt stadigt när vi har den i gång! men den laddar inte .testade att ladda på batteriet och då funkar det bra ända tills man varit ute nån timme, volten sjunker och motorn börjar gå konstigt och till slut lägger den bara av ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hammarobo 0 Postad 19 Augusti , 2012 Vad för typ av motor har du för det första? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magus 0 Postad 19 Augusti , 2012 tohatsu tldi 40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magus 0 Postad 22 Augusti , 2012 hur kollar man generatorer ?hur byter man diodbryggan och/eller laddningsregulator ? och hur vet man att det är det som är felet ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Augusti , 2012 Det är en utbordare. Det går två kablar in i motonr från batteriet. Motorn startar som den ska (om batteriet är laddat). Men spänningen ligger kvar på 12.6V utan att stiga med motorn igång. Japp. Låter som det bara är generator och/eller diodbryggan kvar som kan vara fel. En generator är i sig ganska robust, så den brukar väl inte gå sönder. Men en del tillverkare väljer att bygga ihop likriktare och generator i ett paket så man måste byta alltihopa... :-( Jag skulle höra med en återförsäljare vad det kostar att fixa laddningen på din motor. Och när de har tid att fixa det. Om man inte känner sig ganska händig. Det är förmodligen några skruvar att lossa för att få bort generator och/eller diodbryggan... Sedan beror det på hur mycket du tänker köra under resten av säsongen. Blir det bara korta stunder så kan det ju funka att ladda batteriet emellan. Senast ändrad av Anders_St | 22 augusti 2012 | 14:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 22 Augusti , 2012 Är det en motor med lysspolar? Ganska vanligt på mindre motorer där man inte förutsett nåt stort elbehov. En generator kostar en slant och finns nog på de större motorerna. Lysspolar går inte sönder i första taget vilket diodbryggan eller regulatorn är desto känsligare för t.ex avbrott när batteriet laddas. Spolar inducerar då kraftiga energirika strömspikar som kan slå ut dioder och regulator om det nu finns en sådan. Mät med växelspänning inställt på multimetern på utgående tåtarna från motorns tändplatta, dvs före diodbrygga/regulator. Har du OK på lysspolarna ska du se en hög spänning där om inte dioderna är kortslutna. Kan du lossa ledarna och mäta så ser du spänningen obelastat. Brukar bli kring 50V. Då har du liv i växelspänningen och kan ägna dig åt att kolla ledning fram till batteriet från diodbryggan. Är det OK så är det diodbryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magus 0 Postad 22 Augusti , 2012 tack för svaren !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magus 0 Postad 29 Augusti , 2012 lämnade in motorn igår och fick reda på vad som var fel ! det var en likriktare som va trasig !! motorn laddade när den var kall, men så fort motorn blev varm slutade den ladda ! dom va tvungen att beställa hem grejor till nästa vecka .. så nu undrar jag bara, har man 3 års garanti på motorn eller vad kommer det kosta ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser