Gå till innehåll
tisdag 29 juli 2025
Gäst Roger

Montering av stereo i Uttern T55

Rekommendera Poster

Gäst Roger

Hej, någon som har ett bra tips på montering av stereo i Uttern T55 eller liknande båt med litet utrymme vid/på instrumentbrädan? Någon bra konsol, gärna i trä och lite vinklad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Vasteras

Jag tänkte själv montera stereo i båten och har även dåligt med utrymme på instrumentbrädan. Hittade en radiokonsol på Biltema för 69.90kr, kanske kunde vara något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har obegränsat med pengar så finns det en vattentålig fjärrkontroll att köpa. Den passar endast Sony och kostar, ja som hittat, endast 1.988 kr... Den är inte gjord i trä men är mycket liten och tar ingen plats! Det blir dessutom mycket enkelt att, av misstag, sätta igång sterion då man lägger sjökortet över't... Man blir inte alls rädd, näddå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Måste stereon propt sitta monterad vid förarplatsen? Finns det kanske bättre plats vid passagerar pulpeten? Jag har nämligen själv en bowrider fast en Yamarin 5820 som jag monterade in en stereo i för två säsonger sen. Fanns inget bra ställe vid förarplatsen så det fick bli hos passageraren istället. Det blev bra men problemet blir att du måste dra fram elkablar till den vänstra pulpeten och det kan bli lite pyssel med det. Jag drog under durken en grov plus- och minuskabel från batteriet till en ny polplint (som har både och - plintar i samma box) under passagerarens pulpet. Det är en Blue Systems polplint jag köpte med Autofuse säkringar (hos Hjertmans). Själva stereon blev mitt framför passageraren. Köpte en Sony vattentät kåpa som skyddar stereon (men stereon har borttagbar front förstås annars lär man knappas få ha den ifred). Antennen blev nån T formad sak som jag satt fast med dubbelhäftande tejp inne i pulpeten. Så kan man antingen styra stereon (en Sony) från passagerarplatsen eller via fjärrkontrollen som följde med stereon t ex från förarplatsen. Jag tycker allt fungerar utmärkt. Har Sony XS-MP61marinhögtalare http://www.xplodsony.com/products/?CATEGORY=Marine Skyddskåpan heter GMD-616 http://www.xplodsony.com/products/?CATEGORY=Marine&MD=GMD-616 Bild på min installation kan du se här bredvid. I min gamla båt hade jag en stereo också men den lyckades jag klämma in ovanpå instrumentpanelen vinklad snett neråt. Det blev bra det också men det var ett rigtigt pilljobb att få rätt vinkel på det hela och hitta en glugg där allt kunde knö ner sig bland allt annat under intrumentpanelen. Man jag tog det piano och mätte noggrant och klippte ut prototyp i papp först så jag såg att allt passade in innan jag tillverkade den riktiga hållaren/konsolen för stereon, tog allt som allt en hel dag vill jag minnas. Har en bild på den instrumentpanelen också, se nästa inlägg. Lycka till!

post-1495-1394234328,3495_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bild på min andra stero installation uppe på instrumentpanelen till vänster (stereon dock urtagen vid fototillfället):

post-1495-1394234328,395_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Vasteras

Måste bara tillägga att jag såg ett sådant där vattentätt bilstereoskydd för 249kr på jula. Jag vet dock inget om kvaliteten på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...