Gå till innehåll
tisdag 20 maj 2025
debutantstefan

Motorproblem Evinrude-81 4hk

Rekommendera Poster

Hej Jag äger en Evinrude årsm.-81 med 4hk. Mitt problem är att motorn går ojämt och hackar upp och ned i varvtal. Jag har inga problem att starta och motorn går minst ojämnt på höga varv.

Tacksam för hjälp och ideer om vad som kan vara fel//debutantstefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demontera och rengör förgasaren. Det brukar funka med de gamla packningarna.

Montera gärna samtidigt ett bränslefilter. Återkom om detta inte löste problemet.

Töm flottörhuset varje höst när säsongen är slut så kan du slippa problemen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu haft isär förgasarn och gjort rent (det lilla som var) men problemet kvarstår. Det verkar som att motorn endast går på en cylinder på låga varv och går igång när jag rusar motorn. Drar jag av på gasen så stannar motorn eller går på bara en cylinder igen. Någon ide om vad felet kan vara?Stefan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att motorn inte kan starta, men låt tändstiften sitta kvar i. Om du kommer åt så försök att rotera svänghjulet medsols med händer alternativt genom att dra relativt långsamt i snöret. Det kommer att gå trögt två gånger per varv en gång för var cylinder . Känn efter om det går ungefär lika trögt varje gång. Syftet med detta är att säkerställa att kompressionen är OK.

Om detta är OK så byt tändstiften, speciellt om dessa är slitna. Det är en ca 50 % chans att detta är problemet. Sannolikt sitter det Championstift i motorn. Allt som det står Champion på åker i soporna hos mig och ersätts med NKG eller likvärdiga. Andra har kanske bättre erfarenheter. Enl. NGK-listan skall du ha BZ7HS-10, men det torde gå lika bra med B7HS-10 eller B7HS som ställs in med 1 mm gap. Z betyder att det sitter en liten induktans i stiften som reducerar elektriska störningar.

Återkom om detta inte hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompressionen är ok, men stiften som satt i var NGK B6HS. Lite svårt att tyda NGK tabellen då det finns 2 st. 4hk motorer från det tillverkningsår min motor är tillverkad. Jag kör förresten med alkylatbensin med 2% oljeblandning//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 eller 7 spelar inte så stor roll. Kolla brytarspetsarna. Försök ta reda på vilken cyl som felar, t.ex. genom att köra den på endast en cyl. Skifta sedan tändkablarna om det går. Om detta inte löser proplemet måste svänghjulet av. Varje cyl har sin egen spole, konding och brytare. Du kan prova att skifta komponenent för komponent tills felet byter cylinder.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0223787&path=BRP~A0000023~M0013065~M0013165~M0013166~C0223787&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl vara en idé att börja felsökningen av tändningen med att kolla om det är gnista på båda stiften först...

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...