Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
TobiasGren

Hur ska jag tänka Myra 20 Albin o21

Rekommendera Poster

Hej alla ni kunniga. Jag ska idag iväg och kolla på en Myra 20 med en Albin o21. Motorn startar och låter bra men utseendet (se bilden) får mig att fundera en extra gång.

Vad tror ni kommer motorn behöva mycket (dyr) kärlek framöver eller räcker det med årligt underhåll, så som den tidigare ägaren förespråkar?

En andra fråga som jag skulle önska lyfta är det smarta i mitt byte.

Jag sitter på en riktigt fin Ryds Tumlare med en 60 Hk Mariner från 82. Både båten och motorn är tillförlitlig och borde vara var mans/familjs budget dröm :-)

Men nu är det så att jag och min familj inte har behov av en snabb båt utan övernattningsmöjligheter utan skulle istället önska en liten ”plast tuffare” så som nämnda Myra 20.


Min båt ligger ute på blocket för 30.000 kronor emedan snipan ligger ute för 17.000 kostnad för trailer…


Som jag ser det bör jag begära en summa emellan. Anser ni att 8000 kronor är för mycket att begära?


Här är länkarna på nämnda båtar

Min Ryds tumlare:

www.blocket.se/skaraborg/Ryds_Tumlare__ev__byte_snipa__40881902.htm?ca=13&w=1

Säljarens: Myra 20

http://www.blocket.se/skaraborg/Bat_Myra_20_41325645.htm?ca=13&w=1&last=1
 


Med vänliga hälsningar
/Tobias Gren  



Senast ändrad av TobiasGren | 08 juli 2012 | 12:51



Senast ändrad av TobiasGren | 08 juli 2012 | 23:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En o21 motor är ju i det närmaste outslitlig då man har ett maxvarv på ca 1600 varv så det som oftast dödar dom är ju rosten. Om den skulle rosta upp går det ju altid at köpa en annan o21 för småpengar. Jag skulle vara betydligt mer skeptisk till din 30 år gamla utombordare som antagligen inte ens går att få isär om den behöver lagas. Jag åkte själv Myra 20 och o21 under ca 10 år och jag hade aldrig ett endaste problem. Ett oljebyte vart annat år och inte ens ett tändstiftsbyte under alla år. Då kylningen sköts med mässingsdrev behövs inga impellerbyten heller. Mitt underhåll inskränkte sig till oljebyte och ett skruvande på fettnipplarna någon gång emellanåt. Det är antagligen den behagligaste och driftsäkraste båtmotor jag någonsin ägt.  

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Björn och tack för ditt svar!

Jag förstår helt hur du tänker och jag är helt övertygad om att Albin motorn är precis allt det där du säger. Men det jag är osäkert på är just denna motor.

Enligt farsgubben bör jag ta mig en extra funderare kring varför färgen släppt just på toppen men bevarats längre ner på motorn. Enligt hans teori så har motorn utsatts för mycket höga temperaturer, (300 grader plus), vilket resulterat i att färgen har släppt och att färgsläppet resulterat i en rostad topp.

Vad tror du/ni om detta, låter det som ett rimligt antagande? Om nu kylningen varit ur funktion tidigare, vilka underliggande skador kan finnas dolda i motorn. Den tycks ju funka, den startade på ett kick och lät, enligt mig, riktigt bra.

Med vänliga hälsningar
/Tobias Gren
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan färgsläppet vara orsakat av värme men anledningarna kan ju variera. Om båten går att provköra i vattnet så kan man ju känna om toppen blir onormalt varm. Om motortempen känns ok även under belastning så skulle jag inte vara överdrivet orolig då de gamla gjutjärnstopparna inte är så känsliga för tillfälliga värmetoppar. Problemet kan ju komma om du skulle behöva ta av toppen för att försöka rensa kylkanalerna då det pga rostangrepp inte alltid är så lätt att få allt tätt igen.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...