cheva305 0 Postad 27 Juni , 2012 Problem med min VP 5.0 Gi, PWTR, Motorn är lättstartad. Bränslet kommer stötvis ur spridarmunstyckena med en sekunds intervall. Motorn varvar upp till 950 rpm och varvar ner till 0 igen. Detta upprepas 10 gånger. Efter 10 sekunder stannar motorn med en puff (baktändning) och en bränsledimma kommer ur insprutningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 3 Postad 27 Juni , 2012 Detta problem är knepigt. Det första jag tänker på är direkt att du har problem/fel på din ECU alltså datorn. Så här skulle jag felsöka: 1. Köp en diagnosdator eller låna en av någon Marina. Jag har själv en Codemaster som är guld värd. Enkel att använda och inte farligt dyr. (1000 SEK) Marienpartseurope.com har dessa. Men finns även att köpa på andra webbsidor. Koppla in och se om du har några felkoder. 2. Gå över samtliga kontakter som går till ECU´ n. Den sitter i framkant vid dina insprutare. Men gå även igenom alla sensorer. 3. Eftersom den inte behåller tomgång så kan det även vara tomgångventilen IAC. När du sätter på tändningen så bör du höra ett rätt så högt klick ljud från motorn. Detta är inte pumparna utan IAC ventlilen som stänger/öppnar. Se så den gör sitt jobb. Den sitter vid insuget på vänster/baksida vid insprutarna. En trasig sådan, och motorn får en mycket konstig tomgång. Eller ingen alls. 4. Det kan även vara så att din högtryckpump håller på att ge sig. Men det kan också lika gärna vara lågtryckspumpen. Det är inte frågan om de går sönder. Utan snarare när. Pumparna är en riktigt dålig lösning på våra motorer. När byttes de? De brukar hålla typ 5år. Man kan mäta upp dessa. Men det är rätt krångligt. Och jag säger att dessa är tyvärr nästan en serviceåtgärd att byta dessa på våra motorer lite då och då. Har de aldrig bytts? Ja då är de inte att lita på. Och kan ge så mycket konstiga problem. De slutar oftast inte tvärt, utan svajar och lever sitt eget liv. De skall inte låta nämnvärt, och de skall inte vara varma. 5. Tändspolen. Går att mäta upp med avancerad utrustning. Men är inte värt det. bara köpa nytt om man misstänker att det är den. 6. Du har brytarlöst system, men det kan ju hända att något har hänt med tändningsystemet. Som jag är rätt kass på. 7. Kolla tändstiften. Hur ser de ut? Svarta? Sotiga? kritvita? Säger rätt mycket vad om händer i förbränningsrummet. Och det är tänding, bränsle eller dator du har problem med. Så dina tändstift kan säga en hel del. 8. Gör ett komprov. Billigt och en bra försökring att det mekaniska är okej. Säger inte allt, men är ändå ett tecken på att motorn borde fungera rätt okej. utan de strul du nu har. Tycker det luktar ECU problem. Men jag kan naturligtvis ha fel. Så spring inte och köp en ny sådan för 20 papp nu. Gå igenom alla kontakter från batteri till motor. Jag har en ECU liggande. Den är inte till salu. Den är trasig. Men den fungerar såpassa okej så man skulle kunna testa den i din motor för att utesluta att din ECU har problem. Du kan få låna den om du bor i närheten av Uddevalla. Jag har även en MAP Sensor och en lågtryckspump liggande, som du skulle kunna testa. Men ingen av dem är tillsalu. Rapportera gärna tillbaka om dina framgåger eller vad du kommer fram till. Mvh Kristian Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 27 juni 2012 | 23:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cheva305 0 Postad 4 Juli , 2012 Tack, jag kollar upp dina tips. Vilket tryck skall det vara från lågtrycks-resp högtryckspump? Motor 4110178753. Högtryckspumpen 3857650. Dessa åtgärder har jag vidtagit på vägen: • Cylindrarna är hornade. • Topp och ventiler är provtryckt/slipade. • Nya kolvringar. Två kolvar har 030 överdimension. • Ventillyftare är rengjorda. • Kamaxel polerad. • Limpor och knän blästrade invändigt och provtryckta. • Bränsletryck när jag vridit tändningsnyckel några gånger: I framledningen till TBI är trycket 2 bar. I behållaren under högtryckspumpen är trycket 6 bar !? Detta måste var tokigt? Utbytta delar: • MAP Sensor 1 bar (Tryckgivare Luft/Bränsleblandning).( När MAP-sensorn kopplas ur märks det ingen skillnad. Motorn uppför sig likadant) • Tändfördelare • Tändkablar • Tändspole • Membran i bränsletrycksregulator (Reparationssats TBI, PR131) • Bränslerör från tank till motor samt stort bränslefilter monterat. Historik: • När jag köpte båten 2008 hade jag problem med att motorn tjövde sig när man gav full gas. Det tog en stund för motorn att jobba sig upp till fullt varvtal. Motorn startade lätt och gick bra men svarade inte riktigt på gaspådrag. Jag levde med detta problem men jag var inte riktigt nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 3 Postad 4 Juli , 2012 Hej Nu har jag kollat i min reprationhandbok. Och jag kan säga att det är rätt mycket tester du kan göra för att kunna se om pumparna gör det de skall i alla möjliga olika situationer. De siffror du skriver låter rätt rimliga om man förvandlar dem till PSI. Som manulen använder. Men det är inte säkert att de är okej ändå. För du måste göra fler tester. Sidan för att felsöka och testa pumparna är på några sidor i min manual. Och är tyvärr inte helt lätt att översätta hit. Har tyvärr ingen scanner. Jag rekommenderar dig att köpa en sådan här bok, den är bra till mycket andra problem också.http://www.drev.se/reparationshandbok-volvo-p-50-c-208.aspx * Den är på engelska Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cheva305 0 Postad 5 Juli , 2012 Hej igen Kristian, Jag har lagt ut mitt förra brev till dig på Maringuiden. Tack än en gång för ditt engagemang. Har kollat bränlsetrycket. När jag vrider tändningsnyckel några gånger så stiger trycket successivt : - I framledningen till TBI blev trycket 2 bar. - I behållaren under högtryckspumpen blev trycket 6 bar. Lite underligt? Har testat en annan grej: Kopplade loss returen från behållaren och lät returen gå rakt ner i en flaska. Behållarens hål för returledningen proppades. Då fick jag 0 bar i behållaren och 0 bar i tilloppet till TBI:n. Också lite märkligt? Jag bor i Göteborg så jag kan kvista upp till Uddevalla om jag får låna din ECU och pump. Hälsningar från Janne 0707627400 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 3 Postad 7 Juli , 2012 Såg precis att du har en 5,0 jag har en 5,7 så min ECU kanske inte passar, skall kolla och se om det är samma nummer på dem i sprängskissen. Jag har lågtryckspumpen liggande den borde passa. Men jag misstänker din högtryck inte gör jobbet. Men vi kan ju testa ialla fall. Jag lånar inte gärna ut dem utan min närvaro då dem är så dyra. Men jag kan ta en tur till Göteborg, skall ändå in och hämta några saker på jobbet. Så kan vi titta på problemet gemensamt. Det är ju rätt snabbt bytt och testat. Vad tror du om någon kväll under veckan eller nu på söndag? Vad tror du? Med vänlig hälsning, Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cheva305 0 Postad 7 Juli , 2012 Jättebra. På söndag em passar utmärkt. Är i Halmstad över helgen och sticker hem när det passar dig. Säg bara en tid. Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser