sea-ray_230 1 Postad 2 Juni , 2012 Till er som har denna motor i båten och inte byggt om och konverterat till ny generator. Så hände det mig i sonens båt som det redan hänt för så många andra. Laddregulatorn började brinna vi stillaliggande med motorn avstängd. Denna konstruktion är livsfarlig eftersom brand helt plöttsligt kan uppstå. Jag hade turen att vara i min båt intill denna när det hände så det släcktes fort. Beställde konverteringssats från USA med 105amp generator som nu är monterat och säker. Så ni som inte har gjort det redan. Konvertera generatorsystemet snarsat så undviker ni brand ombord som kan leda till ödestigra konsekvenser. Systemet som sitter orginal på dessa motorer är stenålder och fullkomligen livsfarligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 2 Juni , 2012 Vad är det för typ av generator? Jag tänker att den ju kan sitta på andra modeller än just 3,7 l... Vi har en 3,8 l V6 men då jag inte tror att vi har originalgeneratorn så det skulle ju vara bra att kunna kolla så det inte är den självantändliga varianten. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 1 Postad 2 Juni , 2012 Stator och rotor sitter fram på svänghjulet och sedan sitter det en vattenkyld regulator på motorblocket. Jag tror bara det är 3,7an som har denna livsfarliga konstruktion så du behöver nog inte oroa dig. Googlade lite och tydligen är det inte ovanligt att regulatorn fattat eld. Såg flera trådar om det i USA. Man rekomenderar ochså från flera håll att konvertera bort detta system och som sagt jag fick ju erfara själv vad som kan hända och jag hoppas att dom med dessa motorer som inte byggt om än gör det innan något händer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 2 Juni , 2012 Vilken jädra konstruktion!! Nej, den tror jag inte är så vanlig på andra motorer än just 3,7 an...känns inte som att någon skulle flytta över den till en motor avsedd för remdrift. Bra att du varnade dock, så de med 3,7 an är medvetna om riskerna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser