Gå till innehåll
söndag 27 juli 2025
Lukasbjornskar

Monark 44 Giggen

Rekommendera Poster

Hej Jag har fått äran att ta han om ens väns lilla monark under sommaren. Jag har bara seglat större båtar innan så har inte så bra koll på utformningen på småbåtar. Det är så att det är tre små hål i botten på båten på insidan. Så att kölen vattendelare när man tar in vatten eller om det regnar. Min fråga är ska jag täta igen dom hålen eller har dom någon funktion? Med vänlig hälsning, Lukas

Senast ändrad av Lukasbjornskar | 19 maj 2012 | 13:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så att kölen vattendelare när man tar in vatten eller om det regnar. 

Kan du skriva om den meningen den belyser inte riktigt problemet?

Menar du kanske att hålen ska leda ut vatten som regnat eller skvätt in?

Så kallad självläns?

Had en OK-jolle som hade självläns. Den läcktre alltid in lite där men hade man bra fart på båten så slurpade det till och vattnet var borta. Av farten blev det sug och en lite plåtlucka som normalt läckte  in vatten öppnade sig och sögs ut, 

Kan det vara en sån du ser i botten. Då bör det finnas antingen en manuellt öppningsbar lucka el. dyl. eller en backventil, t.ex gummimembran eller plåt som sluter tätt atomatiskt av vattentrycket utifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojja, det var inte lätt att förstå den meningen.

Nej en självläns är det inte. det finns ingen genomföring i skrovet utan det är helt tätt. det är tre väldigt små hål som tar in vattnet i mellan skroven. om man ställer sig i båten så sipprar det ut vatten ur de små hålen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har nog båten ett innerskrov med utrymmen mellan ytter och innerskrov så de hålen är tänkt att få ut vattnet men bör stängas till för att inte få in mer vatten. Sika för båtbruk t.ex eller skruv och O-ring kan användas för tätning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...