Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
zak_tell

Mercruiser 5.7

Rekommendera Poster

Har ett problem med en Mercruiser 5.7L med Alpha One gen. 1. -90.

Jag kände inte igen gången på motorn nu när jag sjösatte båten. Känns som hela båten vibrerar på nåt konstigt sätt.

Den startar utan problem och tomgången är jämn, varvar fint vid gaspådrag utan belastning.

Men med växel i varvar den ca 4100-4200 rpm och toppar ca 30 knop. Kör med 3 bladig Michigan Vortex alu prop 15x17p. Det var detta som fick mig att börja fundera, den ska väl varva upp till 4800 rpm och enligt specen så ska denna båt ( Sea Ray 220 OV -90) göra 38 knop med denna motorn... Jag köpte båten förra våren och har för mig att vid sjösättning då så varvade den betydligt mer och toppfarten var högre. I slutet på förra sommaren gick den i ca 34 knop. Men det är väl helt naturligt med påväxt etc.

Jag har inte gjort något speciellt förutom att jag tog loss drevet i höstas och målat drev samt propeller. Proppen har fått en ny hub då den gamla var dålig. (inte en orginal Michigan hub, köpte en från Drev.se och den passade ju....). Jag har också bytt backventiler i bockhornet.

Felsökning som jag gjort:

Kollat att det finns gnista -ok (bytte alla stift när jag ändå höll på...)

Kompressionsprov visade 11,5-12,5 förutom på cyl 4 som visade 10,0. Kan detta vara felet?

Kollade under fördelarlocket, okulärt såg det bra ut...

Tog bort de nymonterade backventilerna i bockhornet - ingen skillnad.

Noterat.... Jag tycker inte det ser ut som det kommer avgaser från propellern, det ska det väl göra? Kommer endast avgaser vid skölden.  Båten ligger i vattnet så det är lite svårt att se...

Tips vad som mer kan kollas mottages tacksamt! Om det nu inte är kompet på 4:an som spökar....



Senast ändrad av zak_tell | 13 maj 2012 | 21:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag tog jag bort backventilen i tankanslutningen... Har inte provkört efter det... Regn och rusk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixat! Tändningen stod lite fel... ska ju vara 8 grader förtändning stod på ca 12 grader. att jag gjort allt som går utan att köpa något nytt... Rörde iofs aldrig förgasaren.

Varvar nu med trimmat drev 5000 rpm och toppar 40 GPS knop. Så bra har båten aldrig gått....

Nu blir det väl att byta propp... kör nu med trebladig 15x17p. Funderar på fyrbladigt med 17 eller 19 stigning...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...