iwar 0 Postad 6 Januari , 2005 Ja det verkar inte ha varit så mycke åka på Nordsjön med Magnumar! Men ni andra kan kanske säga något! hur är vädret, hip som happ eller finns det några regler eller regelmässiga strömmar? jag undrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 6 Januari , 2005 Min erfarenhet av magnumen är att det är en sjövärdig båt för sin storlek. jämför med havsfidran som dock är långkölad. bägge dessa båtar har höga fribord, dock har fidran rund akter. fidran har topprigg men är betydligt långsammare än magnumen. Det skulle vara fullt möjligt att segla runt jorden med en magnum om man gjorde vissa förstärkningar på köl och rigg anser jag. se bara på det program som sändes före jul med Sebastian och hans Arradir ( 4 meter lång) /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 6 Januari , 2005 Jo jag såg resan med arrandir två ggr sen läste jag hans hemsida det var då Scotland kom på tapeten men Nordsjön i tre dygn!! Det vore väl nått för en landkrabba som mig! som knappt vet vad en genua är! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 6 Januari , 2005 Har inte märkt att kölen skulle svaja. Känns stabil. Men jag skall ruska i den nästa gång jag kryper in under pressenningen. Rent generellt, det är viktigt att man inte förstärker på fel sätt i en befintlig konstruktion. Konstruktören har ju beräknat en viss flexibilitet. Tänk till exempel på en flygplansvinge....den skulle ramla av om den vore stum! Det är alltid farligt att utan kännedom om bakomliggande beräkningar ändra en konstruktion. Förstärkningar av kölinfästning kan kanske orsaka utmattning, sprickor om det blir fel. SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 6 Januari , 2005 på tal om konstruk... de längsgående bänkarna de du sitter på mitt i båten är de plastade med glasfiberduk och plast mot botten(skrovet) i era båtar eller är det en privat modifiering av någon tidigare ägare? Det har släppt från botten under ena bänken! allvarligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser