Gå till innehåll
söndag 14 juni 2026
gladius

Var ska revraden sitta?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte fixa till en revrad i mitt gamla segel. Seglet är gjort för rullrev så revrad saknas. Jag tänker sy dit segelduk som förstärkning och sedan använda öljetter som revöglor. Jag tror jag har ganska bra koll på hur jag ska göra men jag har ingen aning, eller i alla fall en ganska liten aning, om hur högt upp jag bör sätta dit revöglorna. 

Min båt är liten och mastheadriggad vilket gör att storseglet är ganska litet. Höjd 6 m och bomliket är 2,5 m. På vilken höjd är det mest lämpligt att sätta revöglorna?

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du travare som går i likränna mot masten så bör du anpasssa mot dem så at du kan kroka i revet eller anpassa så du har en bit mellan revöglan och det som då blir första travaren.

De båtar jag har har 2 rev och 7/8-rigg (hög och smal mast med stort storsegel)

Höjd P= 10,5 och bomlängd E = 3,3 meter reven sitter med ca dryga meterns mellanrum

och på den större båten

Höjd P=15,5 och bomlängd E= 5 meter reven sitter 1,5 m och därefter 2 m till högre upp.

Så i höjd tar man bort ca 1/4 av höjden med andra revet och hälften av det med 1:a revet. Så om du tar bort nått där emellan så blir det säkert lagom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...