Gå till innehåll
torsdag 07 augusti 2025
LeifN

Vatten i oljan på min Volvo Penta MD2

Rekommendera Poster

Har en oerhört vacker öppen träsnipa, 7 m. För ett par år sedan var det uppenbarligen vatten i oljan. Har därefter gått igenom allt på motorn, ny dieselpump, startmotor, genomgång av spridare, ny eldragning och förståss toppslockspackning och professionell slipning. När jag får igång motorn, hackande, visar det sig snart att det ändå är vatten i oljan, katastrof!!!. Jag drar slutsatsen att det är spricka i motorblocket. Finns det andra anledningar som kan förklara problemet? Är det bara att skrota motorn? Nu måste båten i sjön i sommar så jag behöver tips och förslag.  Förslag på bra utbytesmotor som passar någorlunda bra? Finns det alternativ som har ungefär samma underbart vackra motorljud som är i MD2:an?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Kolla sjövattenpumpen. Är tätningarna dåliga eller framför allt om de sitter fel finns stor risk att vattnet tagit sig in den vägen.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Impellerpumpen är det första du ska kolla som redan föreslagits.

Har du provkört på land? Och hur har du ordnat med kylningen? Det händer ständigt att folk  fyller på vatten själv i oljan genom att koppla trägårdsslangen till pumpen.

Sedan är det ju rosten, brukar vara oerhört smala tätningsytor mellan vattenkanal och cylinderlopp på toppen, som omöjligen kan täta.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Endast en av åtgärderna hade att göra med vatteninträngning. Fortsätt att kolla andra orsaker. Impellerpumpen kan vara av den typ där man inte ser om det läcker från pumphuset genom axeltätningen och in i oljan. Det inre lagret smörjs av motoroljan. Nyare pumpar brukar ha skvallerhål eller synlig axel där det syns när tätningen lagt av.

Kyllimpan kan också vara läck i packning eller sprucken. En provtryckning kanske kan ge besked. 

Fortsättningsvis, gör felsökning och byt endast trasiga delar. Att byta allt och hoppas man fått med felet är mer hasard än verkstad. Dyrt och oproffsigt. Ibland får man ta till bytesmetoden men oftast kan man resonera sig fram till troligt fel och sätta in en testmetod. Kanske ta bort misstänkta delen och ta isär, specialgranska den, provtrycka, byta tätningar osv. montera och testa på motorn. Då kan man få ned antalet bytta delar till endast de trasiga eller som ändå skulle bytas pga av slitage och uppnådd livslängd.

Vattenpumpen är definitivt en sån. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen som jag är jätteglad för. Jag gör nya försök innan jag skrotar motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...