Gäst Henrik Postad 31 December , 2004 Har en 2,3 liters marinkonverterad peugeotmotor. Framgår i tidigare trådar att den är stryktåligare än md 21:an,någon som vet hur mkt. man kan pressa den i en planande båt? (max marschvarvtal) Är det bättre att som nu ha en termostat som håller 95 grader (hamnar där?? vet ej varför) eller att ta bort termostaten ,då blir det väl ung. 40-50 grader? Vilket är skadligast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mats Postad 11 Januari , 2005 Hoppas du får svar!Har liknande funderingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rune Postad 22 Januari , 2005 Kör den så nära 100 grader som möjligt,då mår den bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik Postad 10 Mars , 2005 Ingen som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 11 Mars , 2005 Jag går aldrig över 85 grader på en sötvattenkyld marinmotor. Min erfarenhet (andra kanske har en annan!) är att driftfallet i en marinmotor innebär avsevärt större värmeavgång genom kylsyst än vid vägfallet. Det är lättade att få sk hotspots med lokal kokning i topplocket som i sin tur kan blåsa topppackningar och spräcka toppar om kylvattentemperaturen ligger nära kokpunkten vid 1atö . Ett bra tips om man vill pressa motorn lite är att ha bra koll på motortemp, oljetemp, och oljetryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik Postad 17 Mars , 2005 Tackar så mycket Torpedo för svaret! Har bestämt mig för att avlägsna termostaten,får se vilken temp jag hamnar på då.Risk att det blir väldigt kallt på tomgång förstås.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser