Gå till innehåll
tisdag 05 augusti 2025
Gäst Robert

varför Mercury & Mariner

Rekommendera Poster

Gäst Robert

Det är ju inte någon skillnad så varför två olika märken? Har någon ett bra svar på detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roddarn

Hej Robert! Bra fråga! själv vet jag inget ingående om varken Mercery eller Mariner. Men Mariner ska väl vara Mercerys lågprismärke efter det jag har förstått. Om det sedan är det rent kvalitetsmässigt eller ej vet inte jag. Å andra sidan spelar det ingen som helst roll för mig personligen eftersom jag aldrig skulle kunna tänka mig köpa något av dessa märken. Men det är ju en helt annan histora! Hoppas du får fler svar av andra som vet lite mer om Mercury och Mariner. Ha det så bra! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Salle

Ja du Roddarn... i dagens samhälle så har ju nästan alla båtmotor leverantörer eller märken sammarbete på något plan...så jag undrar vad du skulle köpa för motor? Idag är Mariner och Mercury är exakt samma motor. lite historia dock; Mariner var ursprungligen under 70-80tal ett samarbete mellan Mercury marine och Yamaha, där Yamaha tillverkade Mariners motorer upp till ca 55 hk (med undantag för Mercurys klassiska raka fyra på 45-50 hk), och Mercury de större modellerna. Under 80-talet började Yamaha bli mer ovilligt att släppa sina nya modeller under Marinernamnet, och alltersom ersattes gamla Yamahakonstruktioner med modeller ur Mercurys program. Sedan många år är alla Mercury och Mariner identiska. Däremot är en hel del av dagens Mercuryutbud inte helt egna konstruktioner, små snurror på upp till ca 5 hk är Tohatsu/Nissan med andra dekaler. Mercury köper även motorblock från Yamaha till de flesta av sina fyrtaktare. Kuriosa: Skälet till att Mariner föddes är att 1970 så ville yamaha in på usa-marknaden, men på den tiden gick det inte att sälja något i usa med ett japanskt namn. Så då fick man fabriken att måla dom i en annan färg och man presenterar det nya fabrikatet Mariner! Håll till godo!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Om vi utgår att Robert undrar om Mariner och Mercurys 4-taktare eftersom det oftast är 4-taktare som efterfrågas idag så är mitt svar till Salle att jag istället skulle köpa ett betydligt mindre stöldbegärligt fabrikat. Och som gärna helst har en lägre vikt. (Men detta gäller självklart även 2-taktare.) Enligt stöldstatistiken är Mercury, rent procentuellt i förhållande till antalet sålda motore, väldigt stöldbegärlig. Tillsammans med ett par märken till ligger de i topp. Detta är bara fakta men som inte lägger någon värdering i Mercerys / Mariners kvalitet. Mariner har dock en lägre stöldstatistik än Mercery. Som du själv säger är det väldigt mycket samma idag. Idag är det i ren kvalite räknat knappast någon större skillnad mellan fabrikaten. Många gånger är det samma maskin eller näst intill. Grovt och lite slarvigt uttryckt kan man alltså säga att det inte spelar någon större roll vilken motor man väljer. Alltså.....varför då välja ett fabrikat som rent statistiskt dokumenterat har en väldigt hög stöldbegärlighet? Då är det bättre och klokare att skaffa sig något som håller samma kvalitet men inte är så stöldbegärlig. Man ska också komma ihåg att försäkringsbolagen just i dagarna håller på att göra om vilkoren för båtmotor-sidan. Detta är så pass nytt att inte många känner till detta ännu då snacket hos allmänheten inte har hunnit komma igång så mycket om denna sak. Motorer som stjäls mest ska bli dyrare att försäkra och dem som klarar sig bäst från stöld kommer att bli billigare. Kontentan av mitt resonemang är att man i stort sett kan köpa vilken motor som helst rent kvalitetsmässigt. Men....det finns självklart andra aspekter att titta på inför ett köp än att titta på loggan som sitter på kåpan. Många tittar på de övriga aspekten, men långt ifrån alla. Förvånansvärt många har nästan prestige i vilken motor man har och vilken motor som är bäst. Det räcker att studera motorsnacket bara på detta forum. Om någon tycker illa om t.ex. Suzuki så tar det inte lång stund innan många Suzuki-ägare känner sig näst intill personligt påhoppade och ska försvara sin ställning! visst ska man vara stolt över sitt motorval och helst vara väldigt nöjd med den motor man har. Inget att säga om. Men att folk tar detta såotroligt personligt tyder på att det är oerhört mycket prestige i vilken motor man vill ha. Det verkar vara så att det märke man själv har är klart bäst. De andra har mest nackdelar! Var finns nyanseringen? Var finns det öppna och breda synsättet? Enklast vore väl att som du och jag inse att det faktiskt finns många andra fabrikat som är lika bra eller t.om båttre än mitt eget! Det här var en långt inlägg, men hoppas att du har fått svar och att jag har kunnat förlarat hur jag resonerar. Ha det så bra! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...