Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
strober

Alternativ plastduk/matta på båtplatsen?

Rekommendera Poster

Jag har båten utan bottenfärg  i sötvatten och efter några månader i vattnet så har man fått en grönbrun slemmig algbeväxtning framförallt på båtens sidor men även lite under. På hösten efter upptagning spolas botten med högtryckstvätt, och det gnuggas på lite Y-10 (oxalsyra) för att sedan sköljas så skrovet blir helt som nytt utan minsta spår av algerna.

Jag har bara genom att en säsong byta från en bred hamnplats längst ut på bryggan till en mindre båtplats längre in på bryggan med grannar som står tätt intill minskat solljuset som strålar in längs med båten. Och tack vare minskat solljus vid båtens botten fått mycket mindre algväxter på båtens skrov.

Med detta i åtanke kan man tycka att följande båtplats-duk t.ex http://www.cleanboatprotector.se/ som försluter båtbotten från solljus och därmed beväxtning vore en bra lösning. Men den skyddar ju mot havstulpaner och all möjlig beväxtning som man drabbas av i saltvatten som jag inte drabbas av i sjövatten så därför känns den kanske lite väl dyr?

Så min fråga är, finns det någon som gjort någon hemmafixad lösning på vaxduk eller liknande för att slippa beläggning? Eller finns det billigare alternativ att köpa direkt? I mitt fall skulle en original-matta inkl fästen kosta 12000-13000 kr vilket jag tycker känns som överpris för en plastduk -_-  ..........

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...