Gå till innehåll
onsdag 06 augusti 2025
vattendjur

Fartygsbefäl klass VII vs. förarintyg/kustskepparintyg/utsjöskepparintyg etc.

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har blivit biten av båtlivet. Seglat en del. Vill nu lära mig mer via kurser. Även intresserad av större båtar för ev. kustfiske.

Även om jag främst är intresserad av att segling/motorbåt privat lockas jag av att läsa en utbildning för behörighet till fartygsbefäl klass VII. Jag undrar hur en sådan utbildning kan jämföras med de mer privata kurserna nämnda ovan. Får man de behörigheter man behöver för att sedan framföra större båtar privat, exempelvis?

edit:

Frågan är väl egentligen, om jag planerar läsa fartygsbefäl klass VII, har jag någon större nytta av att läsa in kustskepparintyg, utsjöskepparintyg med mera?

Senast ändrad av vattendjur | 12 februari 2012 | 19:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tänker dig in på den profersionella banan så börjar det väl med Skeppare 8. Men jag tror en sådan kurs kostar runt 12.000kr examensavgift på 2000 kr och kan vara rätt krävande om du inte har varit på sjön tidigare eller inte har några erfarenheter.

Skulle då istället rekommendera att börja med att du läser in kustskepparintyget som ger dig möjlighet att framföra obegränsat stort fritidsskepp.. Men detta har då begränsningen max 12 pers exkl besättning ombord, och att det inte avser yrkesmässig trafik, på något sätt.

För mer info om kustskepparkurs se Båtunionens hemsida, Medborgarskolan mfl som har dessa kurser. Brukar kosta runt 2-3000 kr med literatur och prov mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du endast tänker dig ett liv som fritidsskeppare har du inget att vinna på att läsa in en yrkesexamen. Klass VII (7) som du skriver är en högskoleutbildning på ca, 25 poäng. Intagningskraven är förutom allmän högskolebehörighet 36 månaders sjöpraktik.

Om det är klass VIII (8) du menar så kan du läsa och ta examen utan sjötid. Dock krävs det 24 månaders sjötid för att sedan få ut behörigheten. Med klass 8 examen får du köra båtar på upp till 20 brutto i inre fart. Med klass 8 behörighet får du köra upp till 70 bruttoton. (Observera att bruttoton inte har något med vikt att göra utan är ett sortlöst mått, närmast att jämföra med skonummer.)

Alltså, med en klass 8 examen kompleterad med ROC certifikat, (VHF, SART; EPIRB mm,) samt en CCM, (Crowd and Crisis Management)  Samt ett giltigt läkarintyg för sjöfolk, (á ca, 1000 kr, var 3:e år)  får du köra små taxibåtar på inre vatten. Men då är du uppe i en kurskostnad på 30-40 tusen någonstans.

Ungefär så....

Har du tänkt dig sjöfart som yrke är det ju en helt annan femma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oops!

Såg nu att du tänkte dig kustfiske. Ja då är det ju klass VII (7) som gäller om du skall utanför de yttre skären.

Så svaret på din fråga blir nej. Du har ingen som helst nytta av att läsa in fritidsbåtskurserna. (Förutom för den rena kunskapen förståss)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!

Mest intresserad av de professionella kurserna för att jag tror jag lär mig mer och för att man aldrig vet vad som kommer i framtiden.

Jag undrar om det verkligen stämmer vad ni säger om utbildningen till fartygsbefäl klass 7. Så vitt jag vet kostar den ingenting och har inget krav på tidigare erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Nej högskoleutbildningar kostar ju inget om man är behörig och antagen. Kostnaderna som nämndes ovan gäller att läsa klass VIII privat med alla tillkommande certifikat som behövs för att använda behörigheten yrkesmässigt. Klass VIII kan man ju läsa lite här och där.

Här har du en länk till Linnéuniversitet som utbildar klass 7.

http://lnu.se/utbildning/kurser/1F701K#semester_20121

Utöver själva behörigheten behöver man dock ett antal certifikat av varierande slag. Ska man till exempel köra passagerare krävs en CCM Crowd and Crisis Management, á 10 12000:- För att köra farligt gods krävs ytterliggare cert, för tank ännu ett annat osv, osv,,,Fiske har jag ingen koll på men jag kan inte tänka mig att det är mycket lindrigare där.

Vad du gör. Gå inte och läs in en examen utan tillräcklig, eller nästan tillräcklig sjöpraktik.

Utan 36 månaders sjötid är en klass VII examen inget värd. För att vara befälhavare på en båt mellan 70 och 500 bruttoton krävs dessutom ytterliggare 12 månaders styrmanspraktik. Innalles 48 månader. Vilket i ett normalt avlösningssystem 1-1 alltså tar minst åtta år att segla ihop. Dock kan en stor del av tiden tillgodogöras genom styrd praktik, vilket gör att man får räkna dubbel tid. Detta kan dock endast en behörig skola arrangera. Vanligaste vägen är via sjöfartsgymnasium (matros) till sjöbefälsskola med inbyggd praktik. Efter 3 år i gymnasium och 4 år i högskola har man tillräckligt med praktik för att kunna söka en klass V (5) behörighet. Som i sin tur ger möjlighet till arbete som ger praktik nog för de högre behörigheterna ända upp till sjökaptensbrevet.

Den tiden då man kunde hoppa på ett fartyg i hamn och se världen är förbi. På Transportstyrelsen hemsida finns massor att läsa om vad som krävs för de olika behörigheterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Usch vad trassligt inlägget ovan blev. Mycket att skriva och ont om tid.

Du får fråga igen om det är något. Behörigheter och utbildningar inom sjöfart har jag rätt bra koll på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...