Gå till innehåll
torsdag 06 november 2025
Moogmannen

Skadereglering, hur lång tid tog det för er?

Rekommendera Poster

Hej, jag har min (förra) båt försäkrad i Folksam. Jag tog första kontakten med Foksam i Oktober 2011. De bestämde besiktningsmän som skulle titta på skadan (grundstötning). De tyckte på plats att det inte skulle vara några problem, inga tveksamheter. Frågan var om det skulle vara lönt att laga, eller om jag skulle ersättas för förlust. Nu många månader senare har det inte hänt någonting. Jag ringde innan jul och fick höra att han skulle titta på det direkt efter helgerna. I januari mailade jag och han påpekade att varvet hade haft semester och att han skulle ta tag i ärendet så fort som möjligt. Jag har köpt ny båt och vill veta hur och på vilket sätt jag skall bli av med den gamla. Jag kan inte planera någonting innan jag fått besked. Mår dåligt av det här.

Hur lång tid är rimligt att det skall ta att få besked?

Om båten blir utdömd vad brukar hända då? Tar de hand om den, eller får jag några korvören och blir kvar med en båt jag inte kan bli av med?

Senast ändrad av Moogmannen | 06 februari 2012 | 15:01

Senast ändrad av Moogmannen | 06 februari 2012 | 17:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad som är praxis eller rimligt i detta, men den tid det har tagit tycker jag inte är rimligt, ring, ring, ring...varje dag, så tröttnar han och fixar detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har atlantica och har haft 2st inbrott i min båt. Kanske inte lika stor skada som din men de har fixat allt som skall fixas på mindre än 2 dagar varje gång.

Andra gången sa de bara. Köp de som stulits och skicka räkningen till oss.
Ärlig som jag är så köpte jag inget utöver vad som hade tagits. På så sätt kanske vi får sänkta premier någon gång.

Men jag tycker max 1 månad är rimlig tid, så ring varje dag och tjata,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaderegleraren har mailat idag och sagt att jag skall få ett beslut nästa vecka. Tyvärr verkar det som att han försöker hitta anledningar till att inte ersätta alla skador. Trots att besiktningsmännen ansåg att allt hängde ihop och att det inte fanns några tveksamheter.
Men tack för input så här långt, jag återkommer med hur det går..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du redan nu ska ta kontakt med Konsumenternas försäkringsbyrå för att få råd och hjälp.

http://bankforsakring.konsumenternas.se/

De ger opartisk information och vägledning utan någon kostnad.
De hjälper bl.a. till att;
Tolka villkor
Gå vidare om du är missnöjd med ett beslut.
Ge info om lagar och regler.

Lycka till!
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick besked av Folksam idag. Jag får ersättning och de skrotar båten. Är mycket nöjd med detta. Men, jag kommer att sörja båten, har lagt ned otroligt med jobb och pengar på den. Jag började känna att nu kan jag inte förbättra så mycket mer. Och så skrotas båten...Fan!

Men som sagt väldigt nöjd med att (äntligen) få ett beslut. Har haft mycket ångest för det här....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så skönt att allt ordnade sig till slut, men synd att du blir av med din båt som du lagt ned tid, möda och pengar på.

Tycker du att du fick ersättning för det du lagt ned på båten också, så att du kan köpa en lika välskött båt som den du hade för den ersättning du får från Folksam?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, det går väl aldrig att få igen pengarna man lägger på en båt med förbättringar/renovering. Men om jag jämför med vad jag tror att jag fått om jag sålt båten så känns ersättningen helt ok. Jag hoppas att jag får tömma den så mycket jag vill innan skrotning. Det var en Maxi 77 som var väldigt risig när jag köpte den. Nya båten är en Comfort 30. Allt funkar på den/ok skick, så utgängsläget är bättre än med förra båten. Men visst kommer jag renovera och fixa en massa, så det är bara på det igen... Det tar väl några år innan man blir nöjd och gjort båten till sin egen. Men nya båten är helt klart segelklar men listan på vad jag vill göra är redan lång. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du fått en ok ersättning till slut, den som väntar på något gott...

Comfortbåtar är trevliga. yes
Vi tittade på många Comfort 30:or innan det plötsligt belv en Comfort 32:a som kom i vår ägo.

Vi gick från att ha tänkt köpa en havskajak eller två till att köpa vår nuvarande båt på cirka en månad förra hösten. Det blir inte alltid som man tänkt sig.smiley

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...