Gå till innehåll
torsdag 12 mars 2026
sjotorp

EVC ekolod

Rekommendera Poster

I min båt har jag en VP sexa ( 4,3 GXI) årsmodell 08. Jag har en multigivare som skall visa vattentemp, fart, djup och förbrukning. Den är kopplad till datorenheten(HIU).

Problemet är att jag inte får upp ekolodet på displayen. Fart och temp fungerar. På firman där jag köpt grejorna verkar de inte så hemma på elektroniken.

Om någon har ett tips så är jag tacksam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, först behövs nog en litet förtydligande.
Med multigivare, antar jag att du menar displayen eller multiinstrumentet. Jag har svårt att tro att det finns en kombinerad givare för bränsleförbrukning, djup, fart mm. Däremot så kan en display eller ett instrument visa information från flera olika givare.

Nu är jag inte helt säker på hur just ditt system ser ut, men vanligtvis så brukar djupgivaren vara en egen enhet medans temp och fart kan vara kombinerade. Information om förbrukningen kommer från motorstyrenheten.
Eftersom du inte får fram en djupsiffra eller ett felmeddelande skulle jag börja med att lokalisera djupgivaren och kolla att den är korrekt ansluten till huvudenheten. Även säkerställa så att det inte är något kabelbrott på vägen.

Har djupvisningen fungerat tidigare, eller är det ett helt nyinstallerat system?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en D6-370 DPH -11.. Den har EVC..

Har fart, ekolod, temp osv.. Sitter 1 givare i skrovet som är för fart iaf.. Men det finns bara en.. Vet inte om temp och lod ligger i den också, men eftersom det inte finns några andra givare så borde det väl vara så.

Har aldrig haft motorbåt med drev innan - men det lär väl inte sitta några givare i drevet?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, multigivaren är en enda givare med många funktioner som VP lanserat. Signaler från den kopplas ihop med signaler från motorgivare i en dator så att man får alla dessa funktioner. Jag får alla data utom djupet. Har provat med nya givare med samma resultat så problemet sitter nog i datorn. Jag dryftar detta i forumet för att se om någon annan haft samma problem eller om någon  har en teori om var felet sitter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...