Gå till innehåll
onsdag 29 oktober 2025
NiBa

Motor till min gummibåt

Rekommendera Poster

Jag har köpt en mindre gummibåt och är nu på jakt efter motor. Båten är 2.30.

Jag var först inne på att handla en liten utombordare men har nu börjat kika på elmotorer, men är osäker. Man vill ju inte skicka iväg barnen med en båt som plötsligt får batteri torsk.

Frågor:
> Skall man ha el istället för bensin, verkar gött med tystnaden och miljövänligheten?
> Är det samma effekt i motorerna eller är el bara något som puttar på?
> Vilka bra elmotorer finns det? Finns ju på Jula för småpengar men räcker de?
> Hur lång driftstid har de?
> Hur skyddar man flotten från batterisyra?

Summerat känns elmotor trevligare men jag vill gärna veta era erfarenheter.

Båten skall i första hand användas som rekreationsbåt som hänger med den stora båten ut.

NiB

Senast ändrad av NiBa | 14 november 2011 | 08:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte som du när jag köpte min 230 cm långa gummibåt. och köpte en kraftig MInkota

Tyvärra så funkade det inte så bra, En elmotor funkar bäst för fiske om man vill  hålla  långsam ro drag-fart på lugnt vatten. Men vill man ta sig fram går det  faktiskt fortare att ro. En elmotor drar snabbt drar ut på battererna om man drar på - och inte ens då går det mer än några knop.

Efter ett par år köpte jag en 5 hk Parsun, som drar väldigt lite bensin.  Du kan självklart ha en mindre motor men då får du nog räkna med att inte komma upp på plan.

Tyvärr är en liten  elsnurra (ännu) inte ett alternativ till en bensin-snurra, eller (knappt) ens till åror. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...