Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
c-son

Volvo penta 700, Fruktansvärt tröga växlar, Hjälp!

Rekommendera Poster

Jo det är så att jag har en Volvo penta 700 som växlarna är fruktansvärt tröga på, går endast att få i med hjälp av mejsel & hammare.

Kopplade på reglaget nu idag och skulle prova fram, bak, gas m.m, men fick inte i någon växel.

Gick inte på något vis med reglaget, gas funkade som det skulle men inga växlar gick att få i, själva armen var stum.

Så jag kopplade ur wirarna igen och fick i växlarna genom att bruka hammare och skruvmejsel.

Vad kan vara fel? confused_smile.gif

Växlarna går i och fungerar så sett för propellern går inte fritt när dom är i, kruxet är att dom är så j*vla tröga att få i helt enkelt.

Någon som har haft samma problem eller kanske vet vad det brukar vara?

Sökt runt lite men inte hittat något vidare svar.

 

Tack på förhand.

 

 

Senast ändrad av c-son | 14 oktober 2011 | 20:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Finns en äldre forumtråd där lösningen eventuellt var att rengöra kalkavlagringar i reglagets plastbussningar.
(Nämnda Emilssons finns f.ö. inte längre.) ...
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=98424

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 17 oktober 2011 | 12:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar smiley.

Jo jag såg den i efterhand och har lossat allt idag och ska lyfta motorn imorrn så får vi se om det är samma problem med min.

Får skriva här och rapportera felet på min motor så kanske även denna tråden kan hjälpa någon framöver som råkar ut för samma problem smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog ta isär riggen o kolla upp den genomgående axeln till drevet ganska vanligt att den kärva där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Nu är problemet löst, lyfte av motorn idag och lossade växelpinnen som går ner till riggen från den genomgående axeln för att vara helt säker på att det var där uppe det satt fast och inte behöva ta ner riggen i onödan, och mycke riktigt så var det den stora bussningen som kärvade smiley

Så det var att lossa muttern vid gas & växelsidan och ta av gasarmen och sen bruka 5-56 till att börja med samtidigt som man slog axeln fram & tillbaka ett par ggr så den gled i bussningen, och vicka växelföraren fram & tillbaka.

Sedan när den lossat lite efter en stund vickande så torkade jag rent och gjorde samma sak fast med kopparpasta på sprayburk.

Det gjorde susen, nu går axeln klockrent och växlarna i så lätt som dom ska igen smiley

Och om någon undrar framöver hur det sitter i motorn och hittar denna tråden så är det bara att lossa muttrar & bult nere vid blocket runt om och lyfta motorn rätt upp, själva drivaxeln sitter i splines inuti motorn så det är inga problem att lyfta av och på smiley.

 

 



Senast ändrad av c-son | 19 oktober 2011 | 22:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... hade valt aluminium-pasta istället med tanke på galvanisk korrosion.
Vid fukt riskeras annars att aluminiet offrar sig för kopparn. (Ligger ju en bra bit ifrån varandra i bildens spänningskedja, d.v.s. 0,52 volt.)

Bilden f.ö. snodd ur denna utmärkta SXK-artikel ...
http://old.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf

/ Thomas

Edit: Kanske hamnade pastan bara på stålaxeln och plastbussningen? Isf är det väl helt okej.
Oavsett, kul att växlarna fungerar nu !  :-)



Senast ändrad av Thomas-1 | 20 oktober 2011 | 12:06

post-10006646-1394236854,8768_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag knackade ut axeln och sprayade på pastan, sen knackade jag tillbaka den och vickade fram och tillbaka.

Så det blev emellan axeln och bussningen smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du lyfter en snart 4 år gammal tråd så C-son kanske inte är aktiv på forumet längre.
Bilderna saknas i denna tråd i skrivande stund, men troligen inte om säg 48 timmar!?


Pågår faktiskt litet av en tävling i det fördolda med att hitta flest trådar med förlorade bilder. Svårare än man kanske tror att hitta dessa i efterhand, man måste ibland läsa tråden riktigt noga för att bli säker på om nån bild saknas. (De flesta bilder bevarades - vid den stora plattforms-omläggningen här om året - så undantagen är ganska få och svårfunna.)  
Admin är alert med att återställa bilderna så snart de påpekas, och är tacksam för tips!
Så gissningsvis är de återställda max 48 timmar från detta inläggs datum/klockslag!? Denna tävling eller vad man skall kalla det sker på forumdelar som kräver inloggning för att inte sno  uppmärksamhet från själva båtfrågorna, men självklart kan man som tillfällig oinloggad gäst också hjälpa till genom att mejla admin!
Haha, fick just två poäng till tack vare ditt inlägg, för även min länk bakåt till detta inlägg tycks ju sakna sina bilder. Uttryck som exempelvis "se bilden" är ju vanligen bra bevis på att det har funnits bilder, men ofta saknas bevis och man får lita till indicier genom att tolka sammanhanget.

Nå, till saken. Din efterlysning av bilder kanske inte behövs när de ursprungliga återställts?
Mitt tips får alltså bli att avvakta detta, och gärna återkomma om det inte händer nåt eller det ändå verkar oklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilderna, eller snarare bilden, är nu återställd i denna tråd inom typ 48 timmar som jag gissade. Men fortfarande inte i den äldre tråd som min länk ovan hänvisar till.

[Klantade mig litet, skulle naturligtvis inte i min felanmälan i forumets felfinnar-underavdelning... (som av inloggade kan hittas via den långa sökvägen "om bryggsnack /saknar bilder/ inlägg&bilder saknas-kanske" när man dessutom väljer sidan 2 i den tråden.)... ha gjort adresserad vidarelänkning till mitt föregående inlägg och naivt räknat med att admin Stävhammar hinner fördjupa sig i sånt. Skulle naturligtvis hellre ha direkt länkat bägge de felaktiga trådarna vid felanmälan.]

 

Testar härmed att felanmäla den tråden på nytt och separat - för inte blev man väl nåt särskilt klokare i sakfrågan av min bild ovan - men möjligen ifall Johan77:s saknade bilder också återställs?   
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...