Gå till innehåll
söndag 29 juni 2025
Gäst Ulf Rickardsson

Byta förgasare på en Penta AQ 130 c 270

Rekommendera Poster

Gäst Ulf Rickardsson

Jag har en Nimo22 med en Volvo Penta aq130 c270. På motorn sitter 2 st solexförgasare, vad jag har hört så skall bränsleekonomi och prestanda öka betydligt om man byter ut solexförgasarna mot en st weber 36/36 DCD förgasare. Är det någon som har provat detta eller vet någonting om det ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Raymond

Det fungerar ju på Vilvos bilmotorer så varför inte.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lennart

Jag har en Alfa 24 med aq 130 270 drev med Weber 36/36 som gör ca 21 kn och marschar 16 kn, den drar ca 1,4 / dist. Tyvärr vet jag ej hur den gick med org.gasarna men du kanske kan jämföra ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik Rantala

Jag har sjäv en AG130C, med 2x Solex44mm, men A kamaxel, alltså bil kamaxel, och min båt är Jurmo Trimara HT (5,65m) den brukar ca 0,7-1l/sjömil, och går ca 29 knop, maxfarten skall vara 29,5 knop, teoretiskt alltså utan någonsomhelst båt eller belastning medräknat. Men jag kör runt 22-25kn marschfart. Jag hade förrut en st solex 44mm förgasare, samma motor och drev och allt, då brukade den ca 0,9-1,2l/sjmil, så med dubbelförgasare kommer jag till hårdare hastigheter, men mindre bensinförbrukning. Drevet är VP 100B, och propeller 13x14, båten väger ca 1000kg med motor och utrustning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Emil

Hade dubbla stromberg förgasare på min aq 130 och då gjorde båten 30 knop och drog ca: 0,7 -0,8 l/distansen i ca 22- 27kn Har nu bytt till en weber 36/36 och nu gör båten 31,5 kn men förgasaren är inte optimalt bestyckad änu då båten gick fortare med chocken utdragen. Bränsle förbrukningen har jag inte hunnit mäta ännu, åter kommer med den senare. Båten väger ca: 900 kg tom och är strax över 5 meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Emil

Bränsle förbrukningen ökade marginelt med webern ca: 0,85 dist istället fö ca: 0,8 Om båten drar betydligt mer med weber än med orginal förgasarna så behövs nog nålventil bytas och flotör nivån ställas, desutom bör bestyckningen kollas igenom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...