Gå till innehåll
torsdag 20 november 2025
Mr_climb

Vega Mastbalksprofil & Mastfotsgångjärn

Rekommendera Poster

Ska riva en del inredning i vegan över vintern och tänkte lösa mastbalkens svaghet en gång för alla!
Var inne på Danska vegaklubben och dom hadde grymma lösningar på detta om man inte tittar på den estetiska aspekten i alla fall Confused

Hur som,, tänkte mig en 4mm rostfri plåt i storlek som hela takbalken som följer takprofilen som har en svetsad limläpp överst på 20mm eller nåt.

Problemet är just konturen,, har tillgång till laser,vatten skärning så göra biten är en baggis, nu kan man ju gå ner o malla i båten förvisso men jag tänkte höra här först,, är det någon som har ritning på detta,,

Sedan är nästa projekt ett gångjärn till masten så man slipper mastkran,,

Ritningar om möjligt i dataformat,, och idéer.

Har tillgång till all metallbearbetning ink CAD och CAM.
Så vad säger ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De erfarenheter utav Vegan och mastbalken som jag har, är att de med åren (eller om det var redan från början) är väldigt individuella och inte har de toleranser som man har idag. Den mastbalk i 10 mm aluminium som var till min båt saknades det en hel del för att passa ordentligt. Jag fyllde upp mellanrummet med tvåkomponents spackel precis som de rekommenderar i Vegaklubben.

Hade jag haft samma möjligheter som dig så hade jag mallat av hur det ser ut i din båt. Cadat in det med en liten tolerans och sedan gjort en balk som du vill ha den för just din båt.

Jag kan passa på och säga att jag även tagit ur mastfoten och lagt in en rostfri balk, istället för de träbitar omgivna av sand uppblandad plast som man hittar där original.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...