JimmyJ 1 Postad 7 September , 2011 Jag har precis köpt mej en segelbåt där det sitter en 20w solpanel på. Kommer inte ihåg vad den heter men jag tror det är Arco M20 eller något sådant. Frågan jag får när jag sitter och läser manualen är att den ska vara självreglerande. Är batteriet fulladdat går den ner på underhållsladdning. Stämmer det? Jag var rätt säker på att man behövde en extern regulator! Det är dags att städa upp elsystemet på båten och modernisera litegrann men det vore bra att reda ut vad som gäller med småprylarna först! Är det någon som har tips på en elcentral så är jag glad för det med! En enkel variant men gärna med inbyggd (enkel) spänningsmätare. Eller utan om det blir bättre! Jag behöver inte full kontroll men lite pejl på spänningsnivån vore bra! Stereo, gps, logg, lanterna och senare autopilot ska in. Cigplug till mobilladdning ska monteras. Ganska enkelt alltså! Dubbla förbrukningsbatterier kommer att finnas i båten med! Laddning sker med ctek laddare och solcell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 7 September , 2011 En 20w panel bör klara sig utan regulator, dock brukar man få ut lite mer ur solcellen om man har en regulator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyJ 1 Postad 8 September , 2011 Okej, då kan jag i lugn och ro använda den tills vidare. Jag planerar att skaffa en till på 20-40w av modernare snitt. Kan jag då komplettera med regulator och köra båda solpanelerna på samma regulator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 15 Postad 8 September , 2011 Sitter det bara backdioder i panelerna så är det bara att paralellkoppla panelerna förutsatt att dom har samma antal celler-om det inte finns dubbla ingångar på regulatorn förstås. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyJ 1 Postad 8 September , 2011 Okej! Det sitter en gammal solcell och den nya blir ju..tja ny. Har rätt lite info om den gamla men jag är rätt säker på att den nya blir annorlunda. Får bli en regulator med dubbla ingångar! Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser