Gå till innehåll
onsdag 14 januari 2026
powal

Motorbåt till wakeboard/vattenskidor

Rekommendera Poster

Hej

Jag är helt ny när det gäller båtar. Har i princip bara kört min mammas båt längs älven där hon bor, i 5-6 knop :)
Jag är sugen på att köpa en mindre motorbåt, främst till kortare älvtransport och till lek, t.ex. wakeboard och vattenskidor.
Är det någon därute som kan ge råd på vad man ska se efter? Hur stor motor behöver man och hur fort bör båten kunna gå (med tanke på wakeboard)? Vad bör man räkna med för budget?

Alla förslag är välkomna.

powal

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror som allt annat helt på din budget.

En riktig wakeboard-båt  startar beg på ca 150 000kr och är självklart att föredra, men det går att åka bakom en gammal Selco sportbåt eller styrpulet med 40hk 70-tals-snurra för 10 000kr också.

När det gäller wakeboard är det inte hastigheten i sig som är nyckeln utan att motorn skall orka hålla båten i plan och jämn fart i ca 17 knop (wakeboard-fart) då åkaren skär ut åt sidorna. Har du en motorn mindre än 40 hk är risken stor att du måste köra fullt spett (20 knop ) för att varvet inte skall falla. och då är det inte skönt att åka. Dessutom vill man ju gärna kunna vara några i båten då man drar någon bakom.  Det räcker alltså inte att båten toppar 17 knop utan bör kunna köras i 17 knop med mycket kraft tillgodo.

Vid vattenskidåkning behöver båten dock klara minst 25 knop med en åkare bakom för att det skall gå att åka hyfsat på en skida

Jag åker själv wakeboard och lite vattenskidor med en Crescent 430 GTS (sportbåt) med 55hk, Men kommer förmodligen uppgradera till nästa år då båten knappt genererar någon wake, och inte klarar att ha lin-infästningen tillräckligt högt upp utan att luta då åkaren skär ut åt sidan. 

Om du inte har åkt så mycket innan duger det alltså med en 40hk sportbåt/styrpulpet på runt 4,5m. Dessa finns från 10 000kr och uppåt.

Senast ändrad av 24-seven | 05 augusti 2011 | 13:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter bra det där. Jag siktar på en hyggligt billig 4-5 meters båt med motor på 50 hk .

Du skriver att du vill ha en båt som genererar lite wake. Vad tror du man måste upp för prisklass då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle rekommendera en båt med 70hk.. Då vet du att du klarar av att dra alla som vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du får tag på en båt med 70hk för vettiga pengar skadar det inte med lite extra kraft, har dock dragit upp 100kg personer på wakeboard med flera personer i båten så det är inte nödvändigt. För att få större wake och möjlighet att sätta lin-fästet högre krävs en tyngre båt, (gärna upp mot ett ton). Då pratar vi 17-20 fots  DC, med inombordare. Dessa finns från ca 60 000kr. Alternativet är en lite större styrpulpet med mycket motor som man kan vikta ner med fat-sacks eller vattendunkar. T.ex drygt 5 meter båt med 120hk som klarar några hundra kilo barlast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...