Corvus_corax 2 Postad 13 Juli , 2011 Hej, Håller på och kikar efter en kabinbåt i prisklassen upp till 200 000 :- Det som känns viktigt är båtens egenskaper i sjön topphastighet är inte så viktigt Låg bränsleförbrukning vill man ju alltid ha. Har kikat runt bland äldre båtar men det som är svårt att veta är ju båtens stabilitet i sjön. Jag har en Flipper 700 och den känns lite som en tvättbalja då det börjar bli uppåt 7-10 m/s, vindkänslig men fantastisk lättplanande. Det jag letar efter är en typ som inte är så känslig och som går bättre i sjön. storlek runt 7m. Är det någon som vet på råd ? Har kikat på Fjord weekender, Bella 7500, Searay , Nimbus 27 bland annat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 13 Juli , 2011 Du skriver: Upp till 200.000:- Topphastighet är inte så viktigt Låg bränsleförbrukning vill man ju alltid ha. Skulle rekommendera en nimbus 26 med akterruff eller Nimbus 24 utan akterruff Här har du en Nimbus 26 som gick ut med annonsen den 11e juli, Den billigast i sin klass, dessa brukar ligga på mycket högre pris Kan garantera att du bli nöjd med en sådan. http://www.blocket.se/jamtland/Fin_NIMBUS_26__byte__34046456.htm?ca=15&w=3 Lycka till med sökande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 13 Juli , 2011 Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 13 Juli , 2011 Gå in på Blocket och sök på Coronet och Du får upp ett antal äldre båtar av hög kvalitet! Family 24 t ex går bra i sjön och är stabil. 26 är ännu mer stabil men går lite hårdare (plattare) men är å andra sidan snällare i bränsleförbrukning. Bra priser just nu då det är många till salu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 18 Juli , 2011 Tackar för tipsen. Coronet verkar både trevlig och dyr i drift. Vad har ni för uppfattning om Fjord av lite äldre typ ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 689 Postad 18 Juli , 2011 Tyvärr är det nog så här att både Fjord och Coronet är tillv. när plasten var billig och det innebär tjocka lager och hög hållfasthet, mao hög vikt. Detta i kombination med ganska stor bottenvinkel så blir det tungdrivet. Men underbara båtar i sjön. Coronet har lite större bottenvinkel än Fjorden om vi håller oss till 21-24 fots skroven. Tyngden behövs för att göra färden bekväm i grov sjö. Åker själv i en Coronet 21 explorer II helt suverän i lite sjö, upp till 10 m/s känns knappt. Soppa går det naturligtvis åt, mellan 1,5-1,7 l/d vid 22 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 18 Juli , 2011 Så normalförbrukningen ligger alltså på 1,7 liter /distans ? Sjöegenskaperna låter lockande. Några andra negativa saker med Coronet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 689 Postad 18 Juli , 2011 Det är en gammal båt och det är väl den största nackdelen men , om jag får säga det själv, en båt med större charm får man leta efter. Och det är inte många båtmodeller med dom åren på nacken som fortfarande är i så bra skick Annars så är det vanliga att titta efter fukt i akterspegel ( nu använde Coronet en jävulusisk bra plyfa, verkar tåla hur mycket fukt som helst utan att ruttna upp) Fukt i däckets distans matr, upprutten balsa, vilket ger svampig känsla när man går på däcket. Undermotorisering, ser ofta min båtnodell med en 4:a på runt 140 hk visst funkar men seeeegt upp i plan. Då 21 fots skrovet har 24° V -botten så sätter den sig rejält på rumpan innan den kliver över tröskeln och här går det åt pulver i maskin. Vill nog säga minst V6 på runt 200 hk Gå in på min sida under coronet renovering och även Coronetklubbens sida. http://www.gelis8.se/ http://www.coronet.nu/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser