Gå till innehåll
lördag 28 juni 2025
johan_sa

Strul med Yamaha 55 hk tidigt 80-tal

Rekommendera Poster

Hej

Är ägare av en Yamaha 55 hk från tidigt 80-tal. Troligvis har denna inte gått på många år innan den kom i min ägo där den har stått utomhus. Har inte lyckats få den att gå klockrent och skulle behöva lite nya infallsvinklar. Hoppas på hjälp här ifrån!

Felen ter sig såhär:

1)Den går dåligt på tomgången går bra i cirka 10-20sek sedan tenderar den att dö. Därefter krävs mycket gas för att få den att starta igen.
Jag vill tro att det är något med bränsletillförseln eller reedventilerna?

2)När man kört på 3/4 gas ca. 10 minuter sänker den varvtalet och man får puttra i 5 minuter innan det går att gasa på igen.
CDI? Reed? Bränsletillförsel?

Det jag har gjort är att delat och rengjort förgasarna, rengjort munstycken med bromsrengöring och fått bort ärg.
Har kontrollerat att det inte blir vakum i tanken när jag kör, har delat på bränslepumpen och där fanns det inget skit? Har försökt kolla bränsle slangarna för att hitta något läckage men ser inget som tyder på att det läcker eller sprickor?
Tacksam för nya ideér att lösa mina problem

//Johan

Senast ändrad av johan_sa | 27 juni 2011 | 22:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser motorn ut som på denna båt?

http://eng.veetehnika.ee/used/856192

Jag skulle nog börja med att spruta in lite startgas när varvet sjunker efter körning på 3/4 gas. Ökar varvet så står felet att söka på bränslesidan. Du kan också kolla om det skiljer mellan cylindrarna. Om det gör så sitter felet sannolikt i den förgasare som ger ökat varvtal.

CDI-fel kanske, vanligt med motorn på båten ovan. Reed, knappast.

CDI problem kan du se om du hänger på en tändinställningslampa och kollar om den blinkar oregelbundet.

Det är inte säkert att problemet vid tomgång och 3/4 gas är detsamma.

Byt först tändstift om du inte redan gjort detta.

Senast ändrad av guestsson | 27 juni 2011 | 23:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är av denna typ: http://www.marineengine.com/discus/messages/12481/215114.jpg

Ser dock exakt likadan ut invändigt ut som den du hänvisade till.

Har provat ändra värmetal från från dem som satt  i från början NGK b8hs till NGK b6hs. Men det kanske kan vara värt att köpa sig ett par nya b8hs och prova igen.

Hur skall CDIn fungera skall den koppla ifrån den ena cylindern på tomgång eller skall den tända på bägge regelbundet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, varje cyl tänder utan undantag en gång per varv.

Den 55 AE som finns på bilden jag länkade till har ofta problem med CDI-boxen. Hur det är med din vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...