Gå till innehåll
måndag 12 maj 2025
Rocketman

Galvanisk korrosion på aluminiumbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har försökt sätta mig in i hur man ska bära sig åt för att skruva i en aluminiumbåt (i mitt fall en Buster XL) utan att råka ut för galvanisk korrosion. Det visar sig att det finns mycket motstridiga uppgifter i ärendet. Vissa säger att man ska använda syrafast skruv, andra att man absolut inte ska använda syrafast skruv. En del säger att bara man har offeranoder på båten så är det ok.

Jag HAR förstått att man ska vara försiktig med stomjord och landström på en aluminiumbåt, men hur är det egentligen med skruvförband?  Det sitter ju en hel del rostfria beslag och skruvar på båten, så det måste ju funka.

Mina slutsatser så här långt är:

1. Om man skruvar över vattenlinjen så går det bra med rostfritt, men täta med Sika så att du inte får in vatten som kan funka som elektrolyt.

2. Under vattenlinjen så krävs antingen galvanisk isolering mellan rostfritt och alu, eller en offeranod som sitter i direkt närhet.

Stämmer detta? (Och nej, jag tänker inte byta till plastbåt)

/Rocketman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt.

Man ska till ex. inter monterar rf trimplan utan isolering.

Landström eller grannens stålbåt är oftast problem men det går lösa.

Har byggt alubåtar i snart 25 år och har inte varit med om galvanisk korosion men har sett det på andra båtar som hade trimplan direkt på skrovet och zinkanoder istället för aluminium i Stockholms skärgård.

Och de flesta bygger i så kallat marinaluminium Almg3 som är både mjukare och mindre havsvattenbeständig. det är bättre om och sjöfartsverket,kustbevakningen mm kräver att man bygger i AlMg4,5 h111 och ibland h116 som är hårdare men har samma saltvattenbeständighet.

http://www.facebook.com/#!/pages/AluminiumbÃ¥tar/161577847212426 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nitar eller skruvar man fast rostfria beslag på alu-segelbåtsmaster så brukar metallen monel rekommenderas. Och att beslagets RF bör isoleras från den eloxerade masten.

Marinbutiker brukar ha popnitar och även plåtskruvar i den metallen, påstår de i alla fall. Det är så likt RF att man inte ser nån skillnad. Nå, vet inte hurpass relevant detta är för alu-skrov ovan vattenlinjen, de kanske har annorlunda alu-kvalitet än den i master?
http://en.wikipedia.org/wiki/Monel

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...