Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
JeppeS

Returdieselfråga

Rekommendera Poster

 

Hej!

Har en BMC Tempest Captain som har orsaka mig en del huvudvärk... Den har länge varit väldigt svårstartad, och nu har jag fått spridarna fixade med förhoppningen att det skall rätta till sig. Är det inte det som är problemet blir det nog motorbyte...

Men nu till min undran:

När jag skruvar tillbaka spridarna skall ju returdieseln fästas på dem (de slangarna som går mellan spridarna och som mynnar i bränslefiltret). De är fästa med en ihålig bult med ett hål på ena sidan. Min fråga är - åt vilket håll skall det hålet på sidan mynna? Skall de mynna i utloppsriktningen (mot bränslefiltret) eller tvärt om? Samtliga skruvar har bara ett hål på sidan.

(Svårt att beskriva i ord hur jag menar - hoppas att bilden kan ge lite tydligare bild av vad jag menar)

post-10018730-1394236714,5313_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en banjo-koppling.

Det har ingen betydelse åt vilket hål hålet pekar i ringen runt bulten åker dieseln.

Dra åt så att det inte läker bara.

Mvh Elektrikarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att du har fräscha brickor, en på varje sida om banjokopplingen. Kan vara bra tt byta samtidigt för att få tätt när du ändå har isär kopplingarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade testat att dra returen till tanken i stället. En kompis hade problem med en otroligt svårstartad MD1. Efter att ha haft problem i ett par säsonger löste det sig för honom när han drog returen till tanken i stället för bränslefiltret. Det luriga var att motorn hade fungerat under alla år med returen dragen till filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Å kära nån då.

Min diesel MD1 måste vara speciell.

Tank med självfall och ingen pump som kan gå sönder och ingen returledning heller!

Å lättstartad som bara den. Vevar lika gärna igång den som jag kör med startmotorn/dynastarten.

Det bästa av allt, den är snål på soppa.

Kunde inte låta bli att berätta fast det är lite från ämnet.

smiley

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...