Utbult 0 Postad 23 Maj , 2011 Hej! Har äntligen bestämt mig för att lyfta ur min B20 (AQ115) efter sommaren och lämna in den för totalrenovering. Skulle gärna ta emot tips om bra firmor som gör detta arbete. Hittade en firma på blocket men den ligger i Ludvika och det är lite för långt. Bor i Ulricehamn så västsverige passar mig bättre. Har haft kontakt med Maskin & Bil i Ludvika och för 15.000 renoverar dom motorn till nyskick, men som sagt det är lite för långt dit. Då går dom i alla fall igenom och/eller byter ut följande i motorn: alla packningar alla lager alla p-boxar alla skruvar alla kolvar kompletta med ringar blästring målning av blocket i volvo orginalröd alla lyftare totalrenovering av topplock Är 15.000 ett bra pris? Båten är gammal och jag vill inte investera i en ny motor. Den har varit färskvattenkyld sedan den monterades i båten så förhoppningsvis är toppen/blocket inte överdrivet rostiga. Räknar med att kanske få byta limpa och knä också. Detta blir då utöver renoveringskostnaden. Som sagt, skulle vara väldigt tacksam över tips och omdömen om motorrenoverare i västsverige som kan utföra motsvarande renovering som jag beskrivit ovanför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 23 Maj , 2011 Kanske har du en yrkesskola i närheten? B20 är en okomplicerad motor, som även kan vara lämplig att renovera själv. De behöver borra loppen, och byta kolvar och lager, vattenpump, oljepump och packningar. Förr fanns det ett företag som hette KG volvotrimning, de kan säkert fixa helrenovering, eller de delar du behöver, se på:http://www.kgtrimning.com/ /Peter Senast ändrad av Misil163 | 23 maj 2011 | 12:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 23 Maj , 2011 Tack för svaret. Renovera själv skulle jag gärna lära mig men i det här fallet så betalar jag gärna för att få arbetet gjort. Framför allt för att jag inte har kunskaper men även ont om tid. KG Trimning ligger också lite för långt bort. Fler tips är alltid välkomna. Hade kontakt med en firma i Kungälv för något år sedan. Kommer dock inte ihåg namnet på firman. Vet att dom helrenoverade motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 23 Maj , 2011 SM motor i Västra Frölunda inger förtroende och är OK att ha att göra med. Har dock inte helrenoverat utan endast fixat toppar osv. http://www.sm-motor.nu/ Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TVR_gbg 8 Postad 23 Maj , 2011 http://www.wallensmotor.se/ Mycket välkänd firma som renoverat många Volvomotorer. Jag hade nog även kollat med Janne Johansson (Limab) som håller till mellan Lindome och Kungsbacka. Tel nr 0704-794649. Kunnig och trevlig. Rent allmänt så kan du nog vända dig till valfri motorrenoveringsfirma som du hittar i telefonkatalogen. Kan de inte renovera en B20 så blir de inte långvariga i branschen. Varför vill du byta lyftarna? De byter man normalt bara om man byter kamaxel. Har du någon anledning att tro att någon/några lyftare är dåliga? EDIT: La till en fråga Senast ändrad av TVR_gbg | 23 maj 2011 | 17:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 24 Maj , 2011 Lyftarna ingår i renoveringen hos Maskin & Bil. Inget man väljer till. Jag har ingen aning om vilket skick kam eller lyftare är. Har för övrigt hittat en mekaniker på hemmaplan som kan tänka sig att renovera min motor. Kanske skickar iväg toppen till KG Trimning för renovering och blyfri konvertering dock. Att skicka motorn till Ludvika kostar ca. 2000 kr tur och retur. Det är halva renoveringskostnaden för toppen. Får se hur jag gör. Tack för tipsen om mekaniker/firmor för övrigt. Kan vara bra att känna till dessa också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 24 Maj , 2011 Göteborgs Marincenter i Fiskebäck gör sådana renoveringar http://www.maringuiden.se/branschregistret/;foretagID=1266 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 24 Maj , 2011 Listan på det som ingår säger inget om eventuell borrning av block eller slipning av vev. Ingår det eller är det extrakostnader? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 24 Maj , 2011 Borrning av block ingår inte. Kostar 3800 extra, inkl. nya kolvar om jag minns rätt. Slipning av kam har jag ingen uppgift på. Antar att det också kostar extra. Om det inte är nödvändigt så kommer jag inte att borra upp motorn. Senast ändrad av Utbult | 24 maj 2011 | 22:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser