fiskarn1 0 Postad 22 Oktober , 2004 Är det någon som har några och tips på montering av hjälp motor? Jag har ett gammalt hjälp motorfäste som jag skall montera på min Örvik 530 (fästet skall klara 15hk & hjälp motorn är en 7,5 hk 4takt, lång rigg) Tänkte sätta det så nära huvud motorn som möjligt (40/50cm ifrån mitten)för vikt fördelningens skull . Höjden ? tänkte få propellern lite lägre än huvudmotorn. Är det nått mer att tänka på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 22 Oktober , 2004 Hej Rätt tänkt att försöka få motorn så centrerad som möjligt. Dels för vikten, dels för styrbarheten. Om möjligt kan man ju även sätta den på den sidan där sidokraften i någon grad tar ut sidomonteringen: Högergående propeller=höger sida och vice versa. Däremot bör du nog tänka om ang monteringshöjden: Motorn bör snarare sitta högre. Detta p g a att båten kommer att ligga förhållandevis lågt när du kör med hjälpmotorn eftersom den aldrig kommer upp i planing och har en ansenlig vikt bakpå i och med huvudmotorn. Själv skulle jag nog montera så att kavitationsplattan på hjälpmotorn hamnade upp till fem cm ovanför kavitationsplattan på huvudmotorn. Men det där måste man nästan kolla på resp båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskarn1 0 Postad 22 Oktober , 2004 Tackar för svaret. Menar att få upp motorn så att man inte riskerar att Doppa den för djupt ? Själva greppet borde ju bli bättre lite nedanför huvudmotorn det borde väll inte skapa problem i 0,5-6 knop Mvh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser