pk-mercury 0 Postad 21 April , 2011 Hej! Var iväg och köpte en båt igår, Micore 490 med en Mercury 40 hästare, från -96. Den är enligt ägaren helt nyservad. Igår när vi kom hem med båten och sjösatte och skulle starta så startade motorn, men det kom inget kylarvatten utan bara blårök, har fått för mig att det är impellern som bör bytas? Är detta något man kan byta medans båten ligger i vattnet eller MÅSTE man ta upp den? Tacksam för svar! Mvh Pontus Karlsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 April , 2011 Det är inte bara stopp i skvallerhålet? Peta lite med nåt smalt. Kommer det vatten o avgaser ur avgashålet ungefär mitt på riggen så kyler den. Kommer det bara avgaser kyler den inte. Impellern kan va kass men det kan även va fel ihopsatt om växelhuset var av vid servicen. Hänger av växelhuset o byter impeller gör man normalt på land, speciellt på en så här liten båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 21 April , 2011 För att komma åt impellern så måste man lossa växelhuset, dvs hela den nedre delen. Därför måste enklast ta upp båten för att komma åt alla skruvar, alternativt köra in båten på väldigt grundt vatten så du kan stå och jobba med motorn upptiltad. Jag tog fram en sprängskiss på en Mercury 40 hästare med tre cylindrar nedan men med mer specifik information om motorn kan jag plocka fram rätt sprängskiss för din motor (serienummer är det bästa och brukar sitta utskrivet runtomkring motorfästet.) Ofta sitter det ett par skruvar under kavitationsplattan som måste lossas och även en skruv under anodfenan som därför får skruvas bort innan man kommer åt denna skruv. På min Yamaha 60hk 2-taktare skall växeln vara i neutral när man lossar växelhuset, nån som vet hur det är på denna mercury? http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/40 (3 CYL.)/0G590000 THRU 0G760299/GEAR HOUSING (DRIVE SHAFT)(1.83:1 GEAR RATIO)/parts.html Impellern är nr 21. Senast ändrad av Rolle85 | 21 april 2011 | 12:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser