Gå till innehåll
söndag 12 juli 2026
SeglarKNE

Roder Johnson 26

Rekommendera Poster

Någon som kan ge ett tips på hur man får av rodret på en Johnson 26?

Har ingen bild på det just nu, kan komma senare om det behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har samma fråga, tacksam för all hjälp jag kan få.

finns det standard bussningar att köpa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte många som har tips om detta ämne. Jag har funderat lite själv och troligen måste man lossa översta fästet helt och sedan lyfta bort rodret från det nedre. Jag ser nog igen annan lösning. Vad det gäller bussningar/lager så vet jag inte hur de ser ut eftersom jag inte har tagit bort rodret. Bifogar en bild tagen med telefonen, därav kvalitén.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej tänkte fylla ut med mina erfarenheter angående rodret. Lossar man bara lite på den övre infästningens bultar, innifrån, så kan man vicka loss rodret. Diametern på tappen i rodret var i mitt fall 20mm medan hålet i infästnings järnet har 35mm. Därimellan sitter det en bussning som gärna åker i sjön om man har oflyt eftersom den bara sitter där med presspasnings hjälp. Jag saknar en sån bussning och är i färd med att sätta tillbaks rodret nu med provisorisk bussning, misstänker att man får be en plastfirma göra nya. De är gjorda av pomm, thermoplast, och ganska svårarbetade om man nu skulle försöka sig på att göra en själv.vet ej om mitt roder är original..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...