larsfj 0 Postad 26 Januari , 2011 Ohojsan! Jag håller på och letar efter alla de Forgus 35:or som byggts, undrar var de finns, vad de heter och vem som är ägare etc, samt årsmodell, segelnummer, produktionsnummer, ombyggnationer, bilder och annan information. Har hört att det är 26-28 st byggda och jag har hittat 21 st. En i Danmark, två i Tyskland, fyra i Norge och resten i Sverige. Vet du något - du behöver inte äga någon själv - så berätta för mig. Finns på LarsFje snabel-a gmail punkt com (du förstår kanske varför jag skriver så konstigt; det är för att inte belägras av spam). Jag är även intresserad av historisk information, typ att du vet att det fanns en med det namnet i den hamnen på 80-talet. Vore jätteroligt om du kan hjälpa till, liten info eller stor info, de är lika välkomna! Det ska sedan bli ett nätverk för oss som har dessa gamla damer och en nätsida för intresserade, har jag tänkt. Tack på förhand! \ Lasse Fjelddahl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gorfus 0 Postad 28 Januari , 2011 Hejsan Lasse Har ingen 35:a men dock en 31:a från 76. Köpte den i våras efter att ha varit säker på att det är en Forgus jag vill ha. Haft funderingar på en Forgussida och skulle gärna hjälpa dig med detta. Hälsningar Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 Januari , 2011 Om båtara fas under det gammla satliga båtregistrets tid, borde måga av de Sveska båtara finnas där, med ägarbyte under perioden och allt. En del var obstinata och lät bli att registrera sina båtar. Jag har plågat ur den samtiga uppgifter om Vagabond 31, L32, havsfidra och storfidra. www.riksarkivet.se/ Det gäller bara att ställa de rätta frågorna. Om man protesterar för att det finns personummer i uppgifterna, kan du be att de tar bort dem. Be att få uppgifterna mailade till dig i EXCEL-format Svenska kryssarklubbens matrikel är också en källa till information. Om du inte har sparat alla exemplaren så fins de på SXK`s kansli i Göteborg, som väl är det närmaste för dig. www.vastkustkretsen.se/ Det är bara att åka dit. Be tjejera att du får titta matriklarna. Börja med de årgågen när de första båte släpptes. Om du ite är bekant med matikel i fråga, har den tre delar. Lågt bak fis alla typbåtarna som är registrerade i klubben det året upptagna. Se ka man slå upp varje båt på namnet. Där får man namet på ägarna. Brukade ställa upp ett EXCEL-blad med kolumer för samtliga uppgifter jag var intreserad av pluss en kolumn för varje täknbart årtal. I den kolumen satte jag ett kryss om de fans med i SXK. Ett mastodontarbete om man söker en båttyp där det finns många båtar. Har tillbringat ett oädligt stort antal timmar på SXK`s kansli, med min bärbara dator. Både i Göteborg och Stockholm. Det finns en del människor som ite är riktigt kloka - däribland jag. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser