gladius 26 Postad 9 Januari , 2011 Hej! Sitter här i de mörka vinterkvällarna och funderar på vårens båtjobb. Jag tänkte dra fallen på min lilla segelbåt, Alacrity 19, till sittbrunnen. Jag har en aluminiummast och behöver fästa nya block i den för att dra fallen till sittbrunnen. Hur ska jag göra? Ska man popnita eller skruva och ska man använda aluminiumskruvar eller aluminiunnitar eller rostfria dito. Jag har förstått att man ska försöka undvika galvanisk reaktion mellan olika metaller. Om t.ex en bygel som ska fästas är i RF och masten är ALU så blir det ju olika metaller som sammanfogas oavsett vad skruven eller niten är i för material. Jag tycker det verkar knepigt det här och har ännu inte fått någon klarhet trots att jag sökt och googlat i ämnet. Jag är dock förhoppningsfull om att få svar i detta forum eftersom ni som är här är både kunniga, hjälpsamma och trevliga. mvh 2mas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 9 Januari , 2011 Oftast nitar man beslag i masten, dock går det att skruva om man vill. Om man vill nita skall man använda Monel nitar som är avsevärt mycket starkare än vanliga alumniumnitar. Monel nitar finns hos välsorterade marinbutiker eller maskinaffärer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 6 Postad 10 Januari , 2011 Beror också litet på var båten seglas. Ju saltare vatten destå större problem. Större beslag, vinchar etc monteras vanligen med isolerande mellanlägg och nitas med monel. RF skruv bör undvikas, men kan funka i sötvatten/östersjön. Så här skriver Seldéns mast: För att minska risken för korrosion måste man isolera mellan beslag och profil om dessa är av olika metalliska material. Använd zinkkromatprimer eller liknande. Man kan också använda mellanlägg, exempelvis nylonplatta (medföljer Seldénbeslag). Särskilt stor är korrosionsrisken då beslag av syrafast stål monteras på aluminium. Korrosionsrisken ökar med storleken på kontaktytan. Beslag av mässing eller andra kopparlegeringar skall aldrig monteras så att de kommer i kontakt med aluminium. Av korrosionsskäl är pop-nit i Monel-legering det mest lämpliga fästelementet, speciellt vid montage i tunnväggiga (< 3 mm) profiler. Den del av pop-niten som är innanför mastprofilen skall ha en längd motsvarande 1,0-1,5 x nitens diameter. Pop-nitens splint skall alltid slås ut. Den är tillverkad i stål och kommer att rosta med missfärgning som följd. • Om maskinskruv används skall dessa isoleras med låsvätska eller vattenfast fett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser