Gå till innehåll
fredag 15 augusti 2025
jonke_66

Snart sjösättning!

Rekommendera Poster

Hej hopp,

Nu är det bara ca fyra och en halv månad  till sjösättning... det går fort nu.
Ska jobba på båten i helgen tror jag.

Sjukt sugen på att det ska bli vår..

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst längtar man...jag räknar dagar istället och idag passeras 100 dagar kvar till sjösättningcheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en länk till en nedräknare så se rman hur många dagar, timmar, minuter osv det är till sjösättning (eller något annat)

Lägger sig sedan på skärmen på datorn

Bara stoppa in t.ex. 1 maj kl 12.00

http://www.nestersoft.com/timeleft/

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa har det bra. Funderar och nästan hoppas på att det inte blir nån sjösättning i år. I så fall är det över ett och ett halvt år till nästa gång.

Hade tänkt täcka över sittbrunnen igår, men här var det ett riktigt skitväder med nån halv plussgrad och snöfall. Hade tom svårt att ta mig från garageuppfarten med bilen. Vårt bostadsområde är lågprioriterat när det gäller plogning. Idag ser det ännu värre ut än i går kväll. och prognosen är likartat den för igår.

I morgon skall det bli solsken, ett par plussgrader och ingen nederbörd, så kommer jag bara ut med bilen så blir det täckning av sittbrunnen då. Har visserligen gångavstånd till båten, men jag skall ha med mig en NOA-ställning, lite plaströr, några långa bräder, två presseningar, rep och lite verktyg, så nån form av transportredskap behöver jag.

Fast min bohusjulle skall jag förstås sjösätta när den blir klar.

tommy

post-945-1394236590,6278_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Toaen, ni måste vara lite chockade där nere i år. Många täcker ju sina båtar kunde vi konstatera när vi var i Bohuslän i februari förra året.

För att återgå till tråden:

Det går jättefort och vi ser verkligen fram mot att det blir varmare så det blir en fröjd att hålla på med båten. Längtar till att alla varvskompisar ska krypa fram. På vårt varv startar sjösättningarna 30/4 - om isen har gått då. Bara 3 mån och 3 veckor!

Senast ändrad av ciaraud | 06 januari 2011 | 09:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittar ut genom köksfönstret och ser bara ca 300 m pga snöfall. -4 grader och måttlig vind här nere i älvdalen. Mindre snö än hemma i Sthlm. Ljusnan som inte syns i snöfallet är här helt isfri vilket skulle kunna tyda på vår men det beror såklart på att kraftverken går för fullt. Hoppas ändå på sjösättning i april.

Det får nog bli ett besök på skidshopen i Vemdalen eller Björnrike idag istället för en båtbutik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi, här längst i väster,  blir inte så lätt chockade. På den tiden jag var ung och vacker (nu är jag bara och) hade vi vintrar här också, med snö och islägg. Men det var länge sen.

Att jag inte fått täckt sittbrunnen beror på att jag bl.a. sysslat med din favoritsysselsättning vid min nyiköpta sommarstuga, strax norr om Åkersberga, i alldelses för stor omfattning den senaste tiden.

Men jag håller med dig. Tiden går allt för fort men får jag bara täckt sittbunnen skall jag brassa på med värmen inombords och fortsätta jobba med det som inte blev klart i våras. Till att börja med att göra klar inredningen i förpiken.

Så fort isen går kan jag lossa förtöjningarna och ta mig en tur i yttersta havsbandet - vi har inget annat i närområdet.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är det ca 94 dagar kvar. Beställt sjösättning till 1 april!!!!!!!

Men just nu vräker snön ner...och isen ligger tjock här inne i hamnen i Göteborg. Ser knappt över till Älvsnabbens tilläggsplats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir nog inte så mycket jobb på båten nu i helgen.. mycket snö så det går knappt att komma in på varvet.. inte plogat :-/ 
Går nog ägna mig åt snöskottning här hemma istället.

Jag ska dock hämta min nyinköpta gummibåt så lite båt blir det i alla fall :-)

Det går fort nu.....

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gissar att sjösättningen blir tidig i år. Här i Sthlm finns det ingen tjäle alls på grönytor som har varit täckta av snö. Isarna som också har varit snötäckta kan inte vara speciellt tåliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...