Gå till innehåll
torsdag 18 juni 2026
giotas

Erfarenhet av Inox varmvattenberedare???

Rekommendera Poster

Hej... ska montera in ny ny VVB i båten, har i tidigare båtar haft isotherm och vart mkt nöjd.

I min nya båt är det dock så att jag har begränsat med utrymme där orginal beredaren sitter monterad, jag skulle få dit isotherm slim serie men jag har bestämt mig för att jag vill ha en större beredare och dom finns bara i max 25liters.

Så då har jag tittat på Inox som säljs och marknadsförs av byggplast & Båtprylar, den skulle passa fin fint där. Men hur är det med varmhållning?, ok dom anger själva 1`c i timmen i förlust vilket är nog så bra... men verkligheten kanske är nått annat?

Och kanske viktigast av allt, hur är uppvärmingen via motorslingan? har ju hört skräckexempel på att det finns beredare som knappt blir ljummen efter en timmes motorkörningen pga av för liten slinga...

Någon med erfarenhet av denna???

http://www.byggplast-batprylar.se/Article.aspx?ArticleNo=8952

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var själv och köpte en beredare idag, blev en Quick. Har hört att det är en bra beredare med bra motorslinga. Kan rekomendera att köpa den i Norge...mycket bättre priser, bara att pluttefisera priset med 1,14 så ser man att det är tusenlappar att tjäna.

http://seatronic.no/varmtvann-varmtvannstanker-c-281_108/quick-b3-varmtvannsberedere-p-1717

http://www.isotherm.se/pdf/14695Thermopsartr.pdf

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! men den quicken är liiite för bred, tyvärr...men testen var intressant!

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knycker tråden lite med en fråga då jag själv funderar på att utöka vinterlistan med en varmvattenberedare, när den väl är installerad och klar, hur fyller man den när man fyller tanken första gången och efter sjösättning på våren? är det så enkelt att man vrider på varmvattenkranen samtidigt som man fyller tanken eller känner tryckpumpen av att den är tom och fyller automatiskt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joo precis så, bara öppna VV kranen och spola tills det slutar att bubbla. tryckvattenpumen kan ju inte pumpa in vatten i ett tillsutet utrymme, luften bildar då en kudde liknande den i en hydrofor.

//Peter

vad blir det för VVB då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen en isoterm, hjertmans kör ju en juldrive på dessa. sen finns det ju även lågprisalternativ med lackerat hölje istället för rostfritt, men det känns inte som ett bra köp. Kravet är att det skall funka både med landström och uppvärmning från motorn. Skall fortsätta kolla runt lite innan jag bestämmer mig.

Edit: tack för svaret förresten:)

Senast ändrad av Westfjord26 | 08 december 2010 | 20:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...