giotas 1 Postad 28 November , 2010 kollade upp hur alla batterier //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 November , 2010 Inga som helst problem då det är det normala sättet att koppla jord på en båt, har du skiljerelä eller brytare så sker ju ingen förbrukning av startbatteriet ändå när motorn är avstängd, och har du det inte så mäter instrumentet förbrukningen i båda bankerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 28 November , 2010 Ok, det var ju skönt att höra=) har nog med projekt att hinna slutföra så att dra om all el kändes inte så kul. Men nästa fråga då, från start batterierna går det både &- till bogpropp samt till ankarspelen, blir det nå problem med shunten som då sitter i andra ändan av batteribanken? den klarar ju bara 100amp! fan vad jag hatar el=) //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 November , 2010 Sätt shunten så att all minus till förbrukare går över den, normalt sätter man en plint stor nog att förbrukarnas minus skall få plats, samt minus från alla laddare inkl. generator. Minus till bogpropp och ankarspel kan du ha kvar på startkretsen, alltså innan shunten eller rakt på startbatteriet, du har ju ändå motorn igång när du kör dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 28 November , 2010 ok, då blir det ju busenkelt! då blir det nog klart redan imorgon, måste bara förlänga 5m kabeln som följde med då den blev 1,5m kort. ja ja ska bli skönt när jag fått in batterimätaren för då är all el klar, då får jag börja med det roliga som ny teakdurk, akterpropp, lacka lite inredning och ja en jävla massa mer som ska hinnas me. Men kul är det, synd bara att tiden inte räcker till riktigt, man skulle vart pensionär=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 15 Postad 29 November , 2010 Nu gjorde du väl en liten tankevurpa Westis-rätt inkopplat så mäter det bara förbrukningsbanken, oavsett skiljerelä eller inte. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 29 November , 2010 Roger....nu känner jag mig dum...men du har helt rätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 15 Postad 29 November , 2010 Ingen orsak- det kan hända den bäste- Hände mig .............en gång, tror det var i början av åttiotalet Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 29 November , 2010 ja nu är den inkopplad o klar! funkar bra o verkar enlig mina beräkningar visa rätt förbrukade amp när jag testade med kända förbrukare! men jag får den inte att visa annat än 0 på charge, alltså amp in, trots att jag körde laddaren, volten ökade när jag startade laddaren men den visade fortf 0 i tillförda amp, någon idé? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 29 November , 2010 Japp, jag tror att du har laddarnas minus direkt på batteriet, dom skall sitta efter shunten så att laddningen passerar denna i sin väg till batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 30 November , 2010 ja men visst är det så westfjord! nu när du säger det så klickar det i lilla huvudet, blir till att åka dit ikväll o dra om och testa! //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 November , 2010 Jag hade nämligen kopplat så själv första gången, såg att antalet förbrukade AH ej minskade vid laddning, men det gjorde dom sen när jag kopplat solcell, generator och laddare på rätt sida mätshunten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 30 November , 2010 jaha nu blir det alltså till at koppla om det oxå, aldrig får det gå lätt tack för tipsen westfjord! //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser