Gå till innehåll
tisdag 28 juli 2026
Gäst Fd. landkrabba

Ryds 485 FC

Rekommendera Poster

Gäst Fd. landkrabba

Ska ev. köpa mig en [KUR]Ryds 485 FC -93 [/KUR]. Jag undrar om det är någon som har erfarenheter av denna båt. Tacksam för [GRÖN]positiva[/GRÖN] såsom [RÖD]negativa[/RÖD] erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Tyvärr är det en dålig båt. Slår hårt och vill gärna spricka i båtbotten. Gäller dom flesta Rydsbåtar. Ryds är inte nåt i båtväg som jag och mina fiskekompisar på www,fiske.nu gillar. Gå gärna in och sök på Ryds där så får du svart på vitt. Gäller fler som vill veta nåt om båtar. Fisketomtar är ju dom som utsätter sina båtar för mest stryk. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Ryds 485 FC-00 med Honda 50hk fyrtakt.Den gör 27 knop med denna motor.Mest ekonomisk med halva den farten. Har den mest som badbåt, men vi har även övernattat i den. 2 pers kan ligga i den men det blir lite trångt.Efter fyra år så finns det inte några sprickor eller andra fel så den verkar ganska tålig. En nackdel är att det inte finns någon lucka i fören.I stort sett en ok. liten båt som du lätt forslar på trailern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Daniel

Jag håller med Gunnar. Båten är lättdriven men är väldigt platt i botten vilket gör att den inte biter i sjön så bra. Den blir då vindkänslig speciellt i lägre hastigheter. I högre hastigheter får man dålig styrrespons. Den flata botten gör att man går över vågorna istället för genom dom vilket gör att den blir obekväm vid sjögång. Plasten är relativt tunn och spricker lätt (pass på så du inte har hårda hjul på rullarna på trailern). Är man bara ute efter en badbåt att ha när det är fint väder så är det ett bra köp då dom är relativt billiga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...