Gå till innehåll
onsdag 04 mars 2026
Flummo

Testkrav/godkännanden på lanternor?

Rekommendera Poster

Har fått en förfrågan på ifall jag skulle kunna tillverka ett antal lysdiodslanternor, och angående tillverkningen svarade jag att det inte är något problem. Däremot misstänker jag att lanternor måste testas och godkännas också, och det kostar förmodligen mer än det är värt... Någon som vet vilka krav som gäller, och gärna var man kan läsa om det också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt detta dokument från transportstyrelsen skall lanternor vara godkända av sjöfartsverket. Här framgår också lysvinklar och synbarhetskrav mm ...
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/sammanstallande_av_regler_gallande_lantarnor.pdf

Gissar att CE-märkning gäller, men vet inte. Skulle provat att söka i sjöfartsverkets bibliotek/ databas ...
http://www.sjofartsverket.se/sv/e-bibliotek/Lagrummet/Sok-bland-Sjofartsverkets-forfattningar/

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lanternor ska uppfylla de krav som är fastställda av Sjöfartsverket

Det betyder, i min värld, inte att de ska vara godkända av sjöfartsverket. Bara att de ska uppfylla kraven.

Jag har svårt att tänka mig att sjövartsverket skulle driva någon typ av lanternecertifieringsverksamhet. I så fall gör de fel saker...men det är ett subjektivt inlägg.

OM lysdiodlanternorna drivs av ett switchat aggregat blir det svårt att slingra sig ur CE-märkning enligt EMC-direktivet. Vid ett enkelt analogt steg går det nog att slingra sig, då blir det ingen CE-märkning. Brasklapp: Det kan ju finnas något marinnt CE-märkningsdirektiv som täcker lanternor, men jag har inte hört talas om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den texten var ju lite öppen för tolkning... Får leta efter vad som gäller!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...