Gå till innehåll
söndag 05 oktober 2025
Gäst peter andersson

färg till segelbåtsskrov

Rekommendera Poster

Gäst peter andersson

Jag ska måla om skrovet på min segelbåt och undrar vilken färg är bäst då min båt är lite vågig i plasten. den är marinblå och man ser alla små vågor...vilken färg är mins feflekterande..är det någon som har erfarenhet om detta..tacksam för tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst muppen

Egentligen ska du alltså söka en matt färg, men det blir nog betydligt mer svårskött eftersom grejer fastnar mer i den. Jag gissar att man kan köpa en vanlig blank PU-lack och tillsätta någon typ av mattgörare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst john

Fråga www.yachtcare.se dom kanske kan hjälpa dig. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Peter Har själv lackat om en 31 fotare för några år sedan och jag gjorde så här: Det bästa resultatet får du om du slipar ner skrovet med oscillerande maskin sedan spacklar ojämnheter, slipar och sedan sprutspacklar skrovet med efterföljande vattenslipa av detsamma. Sedan används en 2 komponents färg som helst sprutas på. Jag gjorde hela förarbetet själv med slipning och spackling, sedan engagerade jag en båt/billackerare som sprutade färgen åt mig med efterföljande klarlack. Jag lackade även vattenlinjen och dekorlinjer samtidigt med efterföljande klarlack. MVH Lars-göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...