Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
Fubb75

Hjälp med lite frågor angående Mercruiser 4,3 LX.

Rekommendera Poster

Började med en liten service som innefattar siftbyte och byte av rotor och fördelarlock. Byta stift och fördelarlock är ju toksimpelt... men hur f*n får man bort rotorn? sitter ju som berget.

fråga 2: givaren som läser triggerskivan under rotorn, är det nåt man brukar byta? eller är det nåt som normalt brukar haverera?

3: Normalt så brukar en fördelare fjädra tillbaka när rör på rotorn lite granna... antar att den ska göra det även på denna motorn?

4: Vad gäller för tomgång på denna motor? fått många bud.

5: Är det nåt specifikt man bör vara extra uppmärksam på när det gäller dessa maskiner?

Editerar lite då: Rotorn är borta... hade helt enkelt satt sig efter ett antal år i salt miljö. fick bända o dra ganska ordentligt för att få bort den.

 

/Peter



Senast ändrad av Fubb75 | 15 juli 2010 | 18:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, i brist på hälp eller kunskap på forumet så fixade ja detta på egen hand. Svarar här på mina egna frågor om nån mer undrar detta.

1: Som sagt, Rotorn kan sätta sig... bänd uppåt runt rotorn så släpper den

2: Givaren/hallgivaren... det händer att den går sönder, märks väl då båtmotorn börjar misstända och tappa cylindrar.

3: Japp den ska fjädra lite granna.

4: Mellan 7-800rpm vid driftsvarm motor

5: Egentligen inte, men bra servicehistorik är ju att föredra.

Och motorn det handlar är en 4,3l V6 mercruiser alpha one, Thunderbolt.

 

 



Senast ändrad av Fubb75 | 21 juli 2010 | 16:03



Senast ändrad av Fubb75 | 21 juli 2010 | 16:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...