Gå till innehåll
onsdag 30 juli 2025
dexter71

Olja!!

Rekommendera Poster

Har en tohatsu 25 hk-01 som om den får stå några dagar så kommer det lite svart olja ur två små hål vid propellerhuset???   jag kör trolling för det mesta.Får denför mycket olja när jag kör på låg fart hela tiden??? kan man blanda typ 1,5% istället.Eller ska man blåsa ur motorn innan man tar upp den??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen problemmet från trolling med min Yamaha 30, fast den hade oljeinsprutning Efter trollingsturer så rann det ut svart gegemoja....

Det borde kanske gå bra att ha två bensindunkar, en till trolling och en till vanlig körning. Vid vanlig körning så har du 2% olja i den dunken, i trolingsdunken blandar du mycket mindre olja i, kanske 1%, kanske t o m ½%.

Min Yamaha (1993:a) tog i medel 0,8% olja och motorn gick perfekt efter 13 år och kanske 1500 timmars körning (exkl. trolling).

Ett annat bättre alternativ är en liten trollingsmotor, kanske 4 hk, om du trollar för det mesta. Själv är jag förtjust i 2-cylindriga Johnson/Envirude från 1993 och framåt (med elektronisktändning). Ett annat är en tung, dyr, klumpig och stöldbegärlig 4-taktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag funderar på en mindre motor att trolla med...kanske en el motor...har inte bestämt mig än.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...