Gäst Postad 9 Juli , 2010 Har en Honda 35 hk 4-takt -94. Den har gått fint förut dock har den börjat bråka lite nu. Om den står på tomgång utan växel så går den tyst och fint, men när man lägger i växeln så hackar/hostar/skakar den och sedan dör den. Gasar man på så går den fint och man kan köra den utan att den dör. Går man dock ner till tomgång igen så börjar den låta och rycka, ganska rejäla ryckningar men inte särskilt hög frekvens på dem. Detta händer dock inte alltid, ibland går den finfint på tomgång även med växel i. Tändstiften är nybytta. Jag får en känsla av att motorn inte skulle få tillräckligt med soppa, dock tycker man väl att den inte borde gå bra när man ger gaspådrag heller i så fall. Det har dessutom hänt ett par gånger efter att motorn har dött att den har varit svår att få liv i igen. Det har gått att starta den men sedan har den dött ganska snart även på tomgång utan växel, och när man har lagt i växel har den tvärdött direkt. Har fått trixa som fan och starta flera gånger och slänga i växeln och ge gaspådrag direkt för att få den att gå igen. Tacksam för all hjälp och input jag kan få. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gerjoh 1 Postad 10 Juli , 2010 Verkar som om det är skit i förgasaren! Borde finnas ett lågfartsmunstycke. Jag skulle börja där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Juli , 2010 Testade idag att höja tomgången samt byta slang mellan tank och motor. Misstänkte att det kunde vara någon av backventilerna i blåsan som var kass. Men det hjälpte ej att byta den. När jag justerade upp tomgången så går motorn utan att dö i alla fall. Dock skakar den väldigt och låter högt. Blir cäldigt stor skillnad när man lägger i växel. Jag har tre förgasare på min motor, finns det ett lågfartsmunstycke per förgasare eller endast ett på den nedersta där man även kan justera upp/ner tomgången? Nu när den går på tomgång utan att dö så har jag gjort fler observationer, ger man lite gas så händer det inget förren efter en liten stund då den reagerar, Detta är mellan 1-2000 varv över det så reagerar den jämnare på gaspådrag. Ibland gick den även ner från 2000 till 1-1500 igen. Hände även att motorn dog när man ger gas, detta är alltså från tomgång, vid de tillfällena fick man vara lite snabb påp gasen för att den inte skulle dö. Blev ingen rengöring av förgasarna idag, känns som att det kan vara bra att ha en sprängskiss tillgänglig för att se till att få allt på rätt plats igen. Såg ut att ligga packningar/membran vid förgasarna, är detta något som måste bytas efter rengöring? Såg också idag att vattenstrålen för kylning var svagare än den brukar, på tomgång snarare droppade det vatten än sprutade. Vid vanlig färd i planingshastighet så sprutar det ju vatten men inte alls som det har gjort innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser