Gå till innehåll
torsdag 02 juli 2026
Gäst Daniel Lesse

Blandade frågor...

Rekommendera Poster

Gäst Daniel Lesse

Skall köpa en Finnmaster 6100 OC (HT-båt). 1. Vill ha hydraulstyrning men vet inte om det lönar sig att eftermontera. Går detta att göra själv eller krävs det en fackman och speciella verktyg? 2. Har fått råd att köpa trimplan till båten. Vad kostar trimplan till min båt om man skall ha bra och prisvärda? Är det lätt att montera själv? 3. Förvaringskapell, när behövs detta. Jag skall ha min båt under tak och vindskyddat, behöver jag detta då? 4. Någon som kan råda om en bra kombination av PLOTTER/EKOLOD i samma burk? Någon nämnde Garmin 188, är den bra? Tacksam för alla svar! / Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Lesse

Någon som kan hjälpa mig med något svar på någon fråga? = )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2. Vad de kostar nu vet jag inte, men det är inte speciellt svårt att montera. När jag gjorde det för hundra år se´n var det med ganska utförlig beskrivning. 3. Nej, det verkar lyxigt om den ska stå under tak. Du kommer ju i den mycket lättare om du inte har kapell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

1. Vill ha hydraulstyrning men vet inte om det lönar sig att eftermontera. Går detta att göra själv eller krävs det en fackman och speciella verktyg? Lönsamheten kanog bara du själv bedömma. För att montera styrpumpen underlättar det att ha en hålsåg i lämplig storlek. I övrigt behövs normalt inga specialverktyg. Den lite mer än nomalhändige fixar monteringen. Tänk dock på att styrningen är viktig för säkerheten. 2. Priser på trimplan har jag inte koll på, men de är antagligen enklare att montera än styrningen och inte lika säkerhetskritiska. 3. Det vanliga kapellet bör du inte låta sitta på under vintern, det möglar gärna. Dessutom håller det betydligt längre om du förvarar det torrt under vintern. Om du har dåligt täckt på sidorna kan du få in damm, löv och annat. Har du för tät täckning kan du få mögel. Smutsen är enklare att bli av med än möglet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Håkan

Det är väldigt enkelt att montera en hydraulstyrning. Enda som kan vara lite krångligt är att ta bort den gamla om den suttit på länge. Inte behöver det bli så dyrt heller. Titta t.ex. på www.flotecmarin.se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...