Gå till innehåll
måndag 29 juni 2026
joakimnorden

Mercury 175 EFI PROBLEM!!! HJÄLP!!!

Rekommendera Poster

Har precis bytt ut min 75hk mercury från -95 mot en mercury 175 efi från -96.

Den startade bra på land men när jag sjösatte fanskapet så började varvtalet att vandra mellan 900 och 1200. Den ville stanna när jag la i växeln men lyckades till slut komma iväg. Den kom aldrig upp i toppvarv och sackade med jämna mellanrum precis som om den tappade en cylinder. Väl tillbaka så stannade den på tomgången. Nu startar den endast med full handgas ochdå går den illa och ryker en massa. Alla stift har gnista men blir plaskböta och sotiga. Reglage och instrument är från förra motorn dvs ett toppreglage med separat tändningslås, knop, varv och tiltmätare. Det enda som är gjort med den sen den gick i höstas är byte av impeller samt ett komptest när den låg ner om detta kan ha någon betydelse.

Vad är felet??? Snart midsommar så paniken börjar infinna sig.

Tacksam för all hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som dålig bensin - töm förgasare och bränslefilter och testa med fräsch soppa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det verkar konstigt om den flödar över av dåligt bränsle. Har dessutom provat att koppla förbi tanken och kört med färdigblandad akrulatbesin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla membranet nr 9 så att det inte är hål i det för är det trasigt så går det bränsle rakt in i vevhuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

de kanske va bäst så,kan ju även vara vaporseparatorn som flödar nålventil nr 13 .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...